Белгийската група Delhaize е близо до придобиване на голяма мрежа от супермаркети на Балканите чрез сделка със сръбски конгломерат „на стойност стотици милиони евро“, пише FT.
Според споразумението, което с очаква да бъде обявено в началото на март, белгийската компания ще придобие дял от 50% от сръбската Delta Holding, собственик на българската верига Пикадили.
Delta Holding генерира годишна печалба от средно над 1 млрд. евро при оборот от над 2,7 млрд. евро.
Сделката ще превърне Delhaize в първата западноевропейска търговска верига, която придобива присъствие от такъв мащаб на местния пазар, който изглежда готов за ръст и консолидация, пише изданието.
Веригите на сръбската компания Maxi и евтината Tempo са пазарни лидери в Сърбия и бързо се разширяват в съседните Черна гора, Албания, Босна и Херцеговина и България, което им дава достъп до потенциален пазар от 20 млн. души.
Намеренията на белгийската компания за инвестицията станаха известни още в средата на миналата година.
От Delhaize, която вече има дейност в Гърция и Румъния, са потвърдили, че планират да се разширяват в региона, но отказват да коментират относно евентуална сделка с Delta.
Собственикът и председател на съвета на директорите на Delta Мирослав Мишкович смята да се оттегли от търговията и да насочи инвестициите си в своя земеделски бизнес, който е също толкова печеливш, но политически по-независим, пише изданието.
„Ще инвестираме парите от продажбата в развитието на земеделието, което е като сръбския петрол“, казва Мишкович.
Неговите планове предвиждат да продаде и остатъчния си дял във веригата през следващите три години.
Придобивайки Delta, белгийската компания може да спомогне за инжектирането на така необходимата ликвидност в сръбската икономика, като изплати огромните просрочия по плащания на местни производители, казват анализатори.
Пазарният дял на Delta-Maxi в Сърбия е около 30%, с което тя изпреварва значително своите основни конкуренти – хърватската Agrokor и словенската Mercator, които имат по 9% всяка.
Нормата на печалба е много висока поради липсата на конкуренция, казва Анди Робъртс, директор на базираната в Белград консултантска компания Eastern Europe Economics.
Въпреки това ориентираните към ЕС споразумения ще улеснят достъпа на външни играчи на пазара. Миналия месец германската Lidl учреди свое дружество в Сърбия, което накара пазарните анализатори да спекулират относно отварянето на магазини в страната.
„Нормата на Delta със сигурност ще се понижи“, казва Робъртс. „Подобно на местните, чуждестранните играчи искат да извлекат максимално от силната пазарна позиция, колкото е възможно по-дълго.“
Въпреки това опитна компания като Delhaize също ще намери начин да продължи експанзията си в региона с отварянето на региона и пристигането на нови конкуренти, добавя той.
„Все още има време, но пазарът се движи в правилната посока“.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО