IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Фалшивите новини и дигиталният дуопол

Според Робърт Томсън основните виновници за разпространението на фалшиви новини са две компании - Google и Facebook

18:44 | 09.04.17 г. 2
<p>
	<em>Снимка: pixabay.com</em></p>

Снимка: pixabay.com

На пръв поглед „фалшивите новини“ явно станаха модерни внезапно. Всъщност обаче измислиците съществуват от поне десетилетие, но сега се превръщат в належащ въпрос, защото пълният мащаб на промените, ударили интегритета на новините и рекламата от цифровия дуопол – Google и Facebook – стана твърде очевиден, коментира Робърт Томсън, главен изпълнителен директор на News Corp, която притежава Wall Street Journal.

Комерсиализирането на съдържание от Google съзнателно и умишлено подкопа истинността на произхода на информацията заради печалба. Ходът бе последван от потока във Facebook, пъл с журналистически глупости и фалшиви истории. Заедно двата най-мощни издателя на новини в човешката история създадоха екосистема, която е нефункционална и социално унищожителна.

И двете компании можеха да направят много повече, за да подчертаят, че има йерархия на съдържанието. Вместо това те мощно просперират, продавайки философия тип "земята е плоска", която не различава фалшивото от истинското, защото трупат огромно количество пари и от двете.

В зависимост от източника те притежават почти две трети от цифровия рекламен пазар. Според оценки на Interactive Advertising Bureau на тях се дължи над 90% от прогресивното увеличаване на дигиталната реклама през последната година. Единствените разходи за съдържание на двете компании са изгодни договори за лобисти и адвокати, но социалната цена на тази стратегия е много по-голяма.

Твърде абсурдно е, че Google и неговият YouTube, които са спечелили милиарди долари от съдържанието на други хора, сега се оплакват, че няма как да бъдат държани отговорни за наблюдението на това съдържание. Печалба – да, контрол – не, но както се оказва безплатните пари всъщност си имат цена.

На всички ни се налага да работим с тези компании и се надяваме, най-вече на чудо, че те най-накрая ще предприемат смислени действия не само, за да позволят модели на платено съдържание, което финансира първокласната журналистика, но и да разчистят сайтовете си от ширещото се пиратство, което подкопава творчеството. Бизнес моделът ви не може да бъде едновременно базиран на интимни, специфични детайли за потребителите и на нулево знание за очевидно пиратски сайтове.

Друга област, която спешно се нуждае от повече внимание, са алгоритмите, които компаниите от Силициевата долина и Amazon редовно определят като предполагаем обективен източник на мъдрост и проникновение. Тези алгоритми очевидно са създадени, настроени и коригирани така, че да пасват на търговските им нужди. И въпреки това те обвиняват автономните, анархични алгоритми, а не себе си, когато се появи неофашистко съдържание или когато дадено търсене покаже очевидно пристрастни резултати в полза на собствените им продукти.

Колкото до новините, институционалното пренебрежение ни оставя на ръба на хлъзгавия склон на цензурата. Няма традиция в Силициевата долина, така както има в големите вестници – всеки ден да се спори за това кое е вярно и грешно или пък по отношение на капризната, дълбока агония за социалната отговорност и свободата на изразяване.

Това, което имаме в момента, е ответна реакция, с която тези всемогъщи компании няма как да се справят. Техните отговори имат склонност да бъдат политически, а и политически коректни. Независимо от вашите собствени позиции, би трябвало да се притеснявате, че навлизаме в епоха, в която тези изключително влиятелни издатели рутинно и избирателно ще „отменят публикуването“ на определени позиции и новини.

Навлизаме в тази нечувана епоха в момент, в който политическият звук в много страни е увеличен до максимум. Ехо камерата никога не е била по-голяма, а в реверберационната стая рядко е звучала такава какафония.

Интересното е, че този резултат отчасти се дължи на идеализма в Силициевата долина и на липсата на съмнение в самопровъзгласените идеали. Те набожно вярват, че свързват хората и че ги информират, което е вярно, макар че част от тези връзки се превръщат в конспирации, а част от информацията се премахва без опасения за правата на интелектуалната собственост.

Предполага се, че трябваше да сме във вълшебна епоха на показатели и данни. Но вместо перфектна точност, имаме цинично отсъждане на двусмислицата – особено сред публиките. Някои рекламни агенции също очевидно грешат, защото и те отсъждат и печелят от дигиталната двусмислица, тъй като парите в рекламния бизнес се изместват от реално правене на реклами към натрупване на онлайн публики и рекламни технологии.

И така, както Times of London съобщи, рекламодатели, които внимават за социума и представяните образи, се оказват с реклами в изключително непочтени места – порно сайтове, неофашистки сайтове, ислямистки сайтове. Срамът за тези рекламодатели е разбираем, но ситуацията е много по-сериозна от обикновената загуба на имидж.

Ако тези сайтове получават дял от комисионната, рекламодателите технически финансират тези престъпни действия. В зависимост от вида реклама, оценките на рекламната индустрия сочат, че партньор на YouTube може да спечели около 55% от приходите от видео. През последните години колко милиони долари са били насочени към организации или физически лица, които са екзистенциална заплаха за нашите общества?

Истинността на информацията е съществена и, в тази епоха на добавена реалност и виртуална реалност, истинската реалност със сигурност ще се завърне. Автентичната достоверност е актив с нарастваща стойност в епохата на изкуственото – разбирането на приливите и отливите при човечеството няма да се базира на фалшивите новини или на фалшивата емпатия, а на истинската проницателност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:45 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
V.At.
преди 7 години
Ама моля Ви. Класическите агенции никога, ама никога не разпространяват фалшиви новини. Особено българските. Например "Пенсиите стават 300 лв?" Фалшива новина ли е? Абсолютно не. Вижте само въпроса след изречението. Или например: "В Европа искат българите да ядат октоподи." Сигурен съм, че ще се намери поне един европеец, който да иска това. Нещо като "Съществува поне един европеец, който да иска това". А докажете, че не съществува. Никога фалшиви новини!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 2
michaelis12
преди 7 години
ми брао на Томсън че открил топлата вода, но целия картел от всякакви новини са фалшиви, това май това е и целта на занятието в общи линий ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още