Осем етажа под „Шанз-Елизе“, по-дълбоко от дъното на Сена – бъдещето на лоситиката придобива очертания в бивш гараж на паркинг, пише Bloomberg.
Компанията за бизнес имоти Mont Thabor Group купи гаража в началото на 2020 г. с цел да го модернизира, но Covid показа желанието на парижани да намалят автомобилния трафик и да защитят местните търговци. Скорро кметът Ан Идалго ще обяви „15-минутен град“ с цел по-голямата част от търговията и услугите и част от възможностите за работа да бъдат на разстояние от 15 минути с колело или пеша от всяко жилище. И изведнъж идеята за още един подземен гараж се оказала остаряла.
Предвид първокласната локация на имота под някои от най-скъпите търговски площи в града, екипът решил вместо това да изгради логистичен център с функциите на големите складове в околностите на градовете. Проектът цели „да преосмисли не само недвижимите имоти, а и оперативния процес на логистиката“, казва Виктор Бардън, ръководител на отдела за управление на активи в компанията Swiss Life Asset Managers, която е присъединила към проекта през 2022 г.
Atelier Logistiques е един от многобройните такива обекти, които отварят врати в центъра на града с цел да подобри ефективността и да намали въглеродния им отпечатък.
„Наблюдаваме ръст в броя на логистичните центрове и микрохъбове в градските центрове“, казва Лорена Аксинт, консултант в областта на мобилността и планирането в логистичната област в компанията Bax Innovation в Барселона.
Чрез установяването на обекти там, където могат да покриват т. нар. „последна миля“ до окончателната им дестинация, компаниите за доставки могат да намалят броя на по-големите и замърсяващи превозни средства по пътищата. Макар че превозните средства за доставка съставляват 15-25% от всички пропътувани мили, според изследване от 2022 г., публикувано в списание Transportation Research, делът на пътното пространство и въглеродните емисии на тези автомобини съставляват 20-40% от общия обем.
Париж е идеален град за изпробване на алтернатива – търсенето на доставки е високо, като една четвърт от стоките в региона пътуват през града, но към миналата година той е осигурил само 1% от логистичните площи в региона. И кметът Ан Идалго има мисия да подобри мобилността в задръстения град, като в същото време намали броя на емисиите. Редица градски логистични центрове ще отворят врати тази година или скоро, затова градът се очертава като лидер в преосмислянето на складирането и доставките.
Дискретна сграда в квартал „Маре“ в града осигурява друга гледна точка за вероятното бъдеще. На улица зад център „Помпиду“ голяма сергия със зелен покрив и асансьор не разкрива ни най-малко какво има отдолу. Това е входът към „обърнатата сграда“, където се намират шест етажа лотистични площи в преустроен паркинг, с услуги като химическо чистене и поправка на колела над него. Това е един от няколко големи обекта във вътрешността на Париж, изградени от строителната компания Sogaris, които съчетават складовет с други функции като търговски площи, офиси и лека промишленост. В тези имоти, които споделят площта с други услуги, може да бъде проверен бизнес моделът.
Atelier Logistiques, макар и не толкова голям като някои от тези обекти, с площ от 16 хил. кв. м, ще посвети целия обект на логистиката, което означава, че трябва да бъде рентабилен, за да работи. Компанията разчиа на осигуряването на нужната алтернатива там, където търсенето е най-голямо, под една от най-известните търговски улици в света. Но компанията е изправена и пред особено страховито предизвикателство с трафика.
Около 72% от посетителите на „Шанз-Елизе“ са туристи и много търговци на дребно по протежението на булеварда са готови да плащат нам средните месечни наеми от около 15 хил. евро на квадратен метър. Над половината от търговските площи в града са съсреоточени в съседния осми район.
Складовите пространства наблизо струват над 4300 евро на кв. м, а 3000 коли на час задръстват булеварда. По тротоарите му дневно преминават 100 хил. пешеходци, така че внасянето и изнасянето на доставки е логистичен кошмар. Atelier Logistique цели да смекчи положението, като създаде обект, който се намира на 20 минути с товарно колело от 4400 магазина.
За да улесни услугата си, планът на Atelier Logistique предвижда камионите да пристигат през нощта, след като магазините са затворени, когато трафикът по булеварда намалява, за да могат да разтоварят. Малки роботи вземат стоките под земята, за да ги складират, докато дойдат поръчки от търговците на дребно на наземното ниво.
От пътя до реката
В знак колко ангажиран е Париж да преосмисли пътното си пространство, конкурентна компания мести трафика с преноса на стоки към друга известна артерия – река Сена. За да извади камионите си от вътрешността на Париж, стартиращата компания в областта на градската логистика Fludis изпробва плаващ склад с дължина 41 метра, който се зарежда рано всяка сутрин от камион на 18 колела, докато е на котва край кея до моста Пон Д’Аустерлиц в югоизточната част на Париж.
След като бъде зареден, корабът на склада, задвижван с двутонна електрическа батерия, която не произвежда въглеродни емисии, изминава пет километра надолу по реката до кея срещу Хотела на инвалидите с товарни колела и пакети. На път тези товарни колела са натоварвани със стоки до 250 кг всяко, като снабдител на офиси в момента е най-големият клиенти. Товарите са готови за вземане, след като корабът спре на кея.
Ежедневното превозване на стоки по реката решава и друг конфликт – периферните центрове са по-евтини за наемане, но е по-трудно да се стигне до тях с колело, тъй като не са добре свързани с мрежата от велоалеи.
Доставките с кораб и колело все още са в начална фаза с едва седем кораба, но бизнесът нараства. Компанията вече прибавя още четири кораба.
Междувременно Аксинт очаква търсенето на алтернативи в градския център на нараства, тъй като това прави дейността ефективна, особено в празни имоти, които се нуждаят от нова употреба. „Вероятно ще виждаме преустройството на все повече остарели площи“, допълва тя.


Иновация: Испания откри как да намали катастрофите
Парк-музей "Владислав Варненчик" отбелязва 581 години от Битката при Варна
Добрата новина: Откриха Стефани
Новa мода в туризма: Богаташи плащат, за да уловят, наберат и сготвят храната си
Новата реалност: Лайковете определят живота ни
Златото се консолидира, а криптото страда от липсата на ликвидност в САЩ
Европа иска край на войната в Украйна сега, а Америка сдържане на Русия
Джейми Даймън: Прегърнете AI
Български стартъп създаде система за бърза инспекция на пътища чрез дронове и AI
Британските политици трябва да внимават с „расовата карта“
Toyota съживява позабравена марка с приключенски офроудър
Червена разделителна лента намалява катастрофите
Шест ужасни коли с гениални хрумвания
Почина архитектът на трансформацията на Renault
Защо електрическите автомобили са по-скъпи за ремонт - не е само батерията
Румен Овчаров: Ако санкциите не бъдат отменени, оставаме без горива
5 ферментирали храни за силен имунитет
Икономист: Бюджет 2026 изглежда зле по много измерения
Обувки loafer са новият хит на сезона
Тръмп: Парите за здраве да се дадат на гражданите, вместо на застрахователите