IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Д. Кауърд: Пазарът на молове в България все още не е наситен

Българският търговски сектор предлага огромни дългосрочни възможности, смята основателят на ZBS, която изгражда бургаския мол Strand

09:09 | 13.06.12 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Дейвид Кауърд.<em> Снимка: Личен архив</em></p>

Дейвид Кауърд. Снимка: Личен архив

Дейвид Кауърд е управляващ директор и основател на инвестиционната компания ZBS, която изгражда бургаския мол Strand. В продължение на над 20 години той заема различни мениджърски позиции в лондонското Сити.

В началото на кариерата си в сектора на имоти той управлява няколко мащабни проекта за компании като Reuters, M&S и др. Впоследствие е директор в банката Ansbacher, където отговаря за кредитирането към пазара на имоти.

С него разговаряме за сектора на търговски имоти у нас и в региона, нагласите на търговците и перспективите на пазара като цяло. 

- Започнахте вашия проект в Бургас през 2008 г. Какво се промени и какво остана същото от тогава?

Търговският сегмент като цяло днес е много по-зрял, отколкото беше през 2008 г. Значителен брой международни търговци влязоха в страната и това е добър знак за доверието по отношение на възможностите за растеж. През 2008 г. България бе в топ 5 дестинациите с най-добри изгледи за дългосрочен ръст и това остава и до днес. 

По отношение на моловете пазарът премина от бум към крах и след това възстановяване в рамките на четири години. Днес както потребителите, така и търговците, са много по-избирателни по отношение на вида мол, в който искат да бъдат.

- Какво бихте направили различно ако стартирахте днес?

Не много. Всяка идея има своето време и ние все още вярваме, че нашата концепция е толкова иновативна днес, колкото беше и през 2008 г.

- Какво е положението на търговския сегмент в Бургас в сравнение с останалите големи градове в страната?

До тази година почти нямаше значителни проекти, които излизат на пазара в Бургас, а географските граници на града ограничават потенциала за мащабни проекти, какъвто е Strand. Това създава добър икономически баланс, при който, за разлика от места като Варна, предлагането и търсенето ще са в по-добро равновесие.

- По-лесно ли се развива такъв проект тук в сравнение с Великобритания?

Във Великобритания няма да видите толкова малки проекти, дори колкото най-големия мол в България, и в това отношение тук е по-лесно. Също така българският пазар е по-неразвит и с изключение на няколко града като Варна, не смятам, че е достигнал точката на насищане.

- Какво е мнението ви за дълговата криза в еврозоната? Смятате ли, че има шанс Гърция да я напусне?

Не съм специалист в тази област, но мисля, че излизането на която и да било страна би било невъзможно.

- Как кризата се отразява на пазара на имоти – в България и в региона?

Не виждам някакви особени ефекти. Виждам значителни гръцки инвестиции в проекти за имоти в България и предполагам това е добрата новина в тази мрачна ситуация.

Последна актуализация: 07:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

17
rate up comment 0 rate down comment 0
slavkovrr
преди 11 години
Каква конкуренция? Във всички молове са едни и същи фирми и марки! Къде е избора на потребителите?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 0 rate down comment 0
stoiloff
преди 11 години
Повече молове повече конкуренция! Успех на по-добрите! Това е добре за потребителите!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 6 rate down comment 0
melon
преди 11 години
Мол до мола мила моя майнольо... Пазарът ще си покаже. В края на краищата може и да не са съвсем пълни.Лошото е, че е много хищническа плътността на застрояване, която нашите общинари им съдействат да застрояват, ама това си е нормално за бг
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 0
0pk
преди 11 години
Я виж какво става по вторите употреби. В колко мола има втора употреба? В молове хората ходят да изхарчат някой служебен талон, щото работодателя им вместо парички им дава купони. Огледай се в колко молове има надписи "коминг суун". Не виждам как ще се развива пазара на молове, след като наемите им нарастват, а доходите на хората намаляват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 0
Sakamano
преди 11 години
Моловете не са бъдещето на търговията, а по-скоро моментна мода, която вече започва да отминава. Българинът е прагматичен клиент, който не обича да дава пари заради лъскава витрина. Повечето ми приятели които ходят по молове отиват само да разгледат и евентуално да пробват нещо, после се прибират вкъщи и си го поръчват по интернет.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 6 rate down comment 0
dean.jordanov
преди 11 години
Коментара на колегата е малко краен близък до истината. % население което купува така наречените "маркови дрехи" е далеч под нужната бройка молове за тази цел според мен. Хората не са наследили работливостта, но за тарикатлъка виж - 100%. Страшно много от тях купуват по интернет, стоки които са доста по-маркови и много по ефтини от моловете. Други пазарува 2-ра рака, трети пазаруват от малките магазинчета с по-малко маркови стоки. За тези неща може би БГ е частен случай, но ние в кое ли не сме частен случай..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 1
bgMan
преди 11 години
Хората няма да купуват само и единствено когато са в състояние сами да си произвеждат всичко а това беше доста отдавна.Малко или много все ще се купува. Не вярвам някой от нас да е наследил трудолюбието, уменията и мисленето на нашите баби и дядовци да си произвеждат всичко освен газта и захарта.Та всякакви приказки че нямало с какво да купуваме не са сериозни. Евро, лев, гевро или купон все ще има някакъв еквивалент, който да ползваме за пазаруване при определена такса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 0
0pk
преди 11 години
То скоро няма да има с какво да пазаруват хората, вий си стройте моловете :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 0
mia11
преди 11 години
Ние тука около Хасково, Димитровград, като си нямаме Молове, си имаме Дим. пазар и не ни е лошо,,, за какво да пазаруваме от Моловете, да плащаме само за марката ли, с която ни облъчват по рекламите,,,, мерси не искам да ми казват с какво да обличам собствените си телеса!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 0
bgMan
преди 11 години
То като концепция е хубаво ама като проверя и видя че покупката на един и същи продукт от МОЛ е с 20-30% по-скъпа отколкото мога да си я намеря от другаде при същата гаранция и дори с безплатен транспорт МОЛ-а не го посещавам с месеци. Тази част на търговската политика е от значение за мен като клиент дали да пазарувам от МОЛ или не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още