Големите търговски центрове са по-добре позиционирани да се адаптират към променящата се пазарна среда и да оцелеят в дългосрочен план.
Това мнение изрази Пламен Илчев, управляващ директор за България на ЕCE Projektmanagement, която е акционер в софийския мол Serdika Center, по време на конференцията за имоти BalREc, проведена в петък с медийното партньорство на Investor.bg.
Той каза, че устойчивостта на даден мол, в контекста на това дали дългосрочно той ще просъществува в настоящия си вид или изменен, устойчивост означава гъвкавост – дали проектът ще може да се адаптира в процеса на промяната.
Илчев заяви, че настоящата пазарна ситуация няма да е същата след 10-15 години, затова е важно молът да има потенциал да се впише успешно в новата среда. Това качество според него е свързано с размера на обекта.
Той цитира проучвания, правени в Германия, според които средният дял на провалилите се търговски обекти е 38%. В това отношение обаче има голямо разграничение според обема на проекта. За центровете с площ до 10-15 хил. кв. м този дял може да стигне до 50%. За сравнение неуспешните молове с големина над 40 хил. кв. м са едва 17%.
Той прогнозира, че при нас подобна динамика може да се очаква да бъде още по-изразена, тъй като пазарът е много по-малък и млад в сравнение с германския, който функционира вече над 50 години.
Участниците в дискусията коментираха, че адаптивността означава способността да се отговори на нови изисквания на пазара, включително и да се предоговарят условия с настоящи и нови наематели.
В тази връзка Илчев каза, че както в момента, така и занапред, се очаква промяна в състава на наемателите на центровете, което той определи като обичаен процес. Той даде пример със Serdika Center, в който в момента има няколко затворени магазина, в които наемателите ще бъдат сменени с нови.
Най-общо според него това са по-малки наематели, за които обектите в моловете са едва вторият или третият магазин в страната и които „не са си направили добре сметката“ дали могат да поддържат това ниво на експанзия.
Александър Папагеоргиу, изпълнителен директор на Assos Capital, която притежава търговския център The Mall в София, също каза, че текучеството на наематели е нормален феномен познат също на пазара в Гърция, Германия и т.н.
Преди началото на дискусията той сподели за Investor.bg, че е доволен от представянето на проекта на компанията у нас, който предлага един малко по-различен продукт в сравнение с останалите молове.
Той коментира, че България е доста щастлива, че кризата настъпи в подходящия момент, когато все още не се беше стигнало до по-значително насищане на пазара. Така беше избегната ситуация каквато се наблюдава в момента в Румъния, където множество проекти се сблъскват със значителни проблеми поради пониженото търсене заради кризата.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
преди 15 години Явно положението в "моловете" е доста тежко , щом постояно се пише и коментира...но те сами си го направиха със свръх застрояването. отговор Сигнализирай за неуместен коментар