Покачването на цените на едро в Япония се е забавило през януари, но е доближило рекордния темп, постигнат през миналия ноември, съобщи Ройтерс. Това е сигнал, че устойчиво поскъпващите суровини мотивират все повече фирми да увеличават и цените на стоките си.
Въпреки че нарастващият ценови натиск може да ускори потребителската инфлация през следващите месеци, то това би могло да навреди на крехкото икономическо възстановяване на страната, разчитаща на потреблението, което е засегнато от омикрон щама.
Ценовият индекс на корпоративните стоки е нараснал с 8,6% на годишна база през януари. Това е единадесетият пореден месец, в който показателят е отбелязал ръст. За сравнение, очакванията на пазара бяха за повишение от 8,2 на сто. Индексът достигна 109,5 пункта, което е най-високото ниво от септември 1985 г.
Темпът на растеж се е забавил спрямо декемврийските 8,7%, но е останал близо до рекордните 9,2%, записани през миналия ноември.
„Голямата картина не се е променила. Световното поскъпване на суровините има голям ефект върху вътрешните цени на едро“, каза ръководителят на отдела по ценови статистики в Японската централна банка (ЯЦБ) Шигеру Шимизу. „Все повече фирми прехвърлят по-високите цени към потребителите, докато цените на суровините остават завишени“, каза още Шимизу.
Основни двигатели за ръста е било поскъпването на горивата, химикалите и стоманата.
Цената на храните и напитките се е увеличила с 3,4% на годишна база през януари спрямо декемврийското увеличение от 3%. Това е знак, че инфлационният натиск в страната се разширява.
Въпреки че Япония не е изключение от нарастващите цени на суровините, фирмите са внимателни относно прехвърлянето на ценовата тежест върху домакинствата, които са чувствителни към ценови изменения и може да се въздържат от потребление.
В тези дни обаче има сигнали за промяна – компаниите увеличават или обявяват увеличения на цените за различни стоки като снаксове, готови нудли и майонеза.
Представители на ЯЦБ посочиха, че инфлацията няма да се ускори до целевото равнище от 2%, освен ако няма ръст и на заплатите.
„Има шанс компаниите да прехвърлят разходите (върху потребителите) в по-голяма степен, отколкото преди се очакваше. Проактивната позиция на компаниите в определянето на цените е важен фактор, за да може Япония да премине към нов път на растеж и да постигне целта за ценова стабилност“, каза в сряда членът на Съвета по парична политика в ЯЦБ Тойоаки Накамура.
През декември потребителската инфлация в Япония се е ускорила до 0,5 на сто, което е значително под нивото от 2%.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата
Миков: При предсрочни избори ПП-ДБ ще почукат на вратата и на Борисов, и на Пеевски
FIFA ще връчи "награда за мир“ на Доналд Тръмп