Половината от българското вино се продава в чужбина, коментира в интервю за БТА председателят на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) в България Радослав Радев.
По думите му пазарният сегмент на чуждестранните вина у нас пък е около 12-13%.
Основните пазари на българско вино са Русия, Полша, Чехия, Великобритания, Германия, които са традиционните купувачи от десетилетия. Според Радев трябва да работим активно за оптимизиране на продажбите на тези пазари и най-вече за пробив в по-високи ценови сегменти. Друга важна задача е да осигурим трайното си присъствие в САЩ, Канада, Китай, Япония, където до момента имаме спорадични продажби, посочва Радослав Радев.
Заради неблагоприятните климатични условия българските производители прибраха по-слаба реколта от грозде тази есен. По прогнозни данни набраните количества грозде са около 200 хил. тона, каза Радев. Въпреки по-скъпата суровина не се очаква поскъпване на виното, тъй като производителите имат запаси от предишни години, смята той.
България винаги е произвеждала и търгувала вино в условията на силна конкуренция с другите производители в Европа и света, коментира Радев бъдещето на винопроизводството у нас на фона на отчетения излишък на вино в ЕС. Фактът, че всяка година се появяват десетина нови винарски изби, показва, че браншът е привлекателен за инвестиции и съществуват добри перспективи за връщане на вложените средства, допълва той.
Световните тенденции във винопроизводството
Експанзията на модерната търговия (хипермаркети и супермаркети) е фактор, който много силно влияе на винопроизводството през последните години, обяснява Радев. Почти 80 процента от виното в света се продава в търговските вериги. Това налага съвсем друг подход, различен от философията на винарството през 19 и 20 век.
Виното от продукт на лукса се превръща в елемент от всекидневния хранителен режим. Това налага ориентацията към производството на "по-лесни" вина - с по-ниско алкохолно съдържание, по-плодови, неотлежали. При положение, че големите винени брандове продават вече по 120-130 милиона бутилки годишно, едва ли можем да говорим за регионалност и местни специфики, коментира Радев.
Тази тенденция обаче води и до движения в обратна посока - ренесанс на малките изби, развитие на винения туризъм, налагане на нови региони. И двете тенденции ще продължат да се развиват паралелно, тъй като те са насочени към различен тип потребители, пояснява той.
През тази година за първи път се появиха публикации, че в средносрочен план е възможно да се появи недостиг на вино в света заради повишаващата се консумация на вино в САЩ, Китай и Индия. Радев коментира, че не гледа сериозно на такива публикации, но тенденцията за намаляване на консумацията е факт в Европа. Извън Стария континент е налице точно обратната тенденция. И все пак - в света годишно се продават около 24 милиарда литра вино и най-големият производител и консуматор продължава да бъде Европейският съюз.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски