Европейските компании оценяват, че сега е по-трудно да работят в Китай от преди и обвиняват китайското правителство, че ограничава достъпа им до пазара в полза на местни фирми. Това сочи изследване, оповестено днес от Търговската камара на ЕС и Китай, предаде ДПА.
Близо 80 процента от анкетираните посочват, че бариерите, възпрепятстващи достъпа до пазара, са най-лошата форма на дисбаланс в бизнес отношенията между ЕС и Китай, като мнозина се оплакват, че прилагането на екологичните правила е по-строго спрямо чуждестранни компании.
Половината от 570 компании, включени в проучването, посочват, че сега се чувстват по-малко добре дошли, отколкото при първото си влизане в Китай.
На фона на претекционистичния курс на американския президент Доналд Тръмп през последните месеци Китай стана застъпник на свободната търговия и глобализацията.
Въпреки това обаче едва 4 процента от анкетираните забелязват значително отваряне на китайския пазар за чуждестранни компании през изминалата година. Според 31 процента от компаниите в сектора на информационните технологии и комуникациите навлизането на китайския пазар е станало по-трудно, а в някои случаи - и невъзможно.
Забавянето на китайската икономика е най-голямата тревога за над 60 процента от участниците в проучването.
Европейските бизнесмени са разтревожени и от нарастващото дългово бреме на Китай.
Влошените перспективи за китайския дълг са причината, с която рейтинговата агенция Moody's обоснова решението си да понижи суверенния рейтинг на страната за първи път от 1989 година, припомня БТА.
Тези опасения обаче не са отразени в балансите на компаниите. Повечето европейски предприятия в анкетата миналата година са отчели по-добри финансови резултати. Те обаче свързват доброто представяне с пакета стимули, който китайското правителство въведе.
Според европейския бизнес също така правителствената кампания срещу корупцията има осезаеми резултати.
Компаниите обаче не са оптимистични за темпа на цялостните икономически реформи в азиатския гигант.
Само 15 процента са убедени, че регулаторните бариери ще намалеят през идните пет години, докато 40 процента очакват те да се увеличат.
Изследването установява също, че китайските инвестиции в ЕС са скочили със 77% миналата година, а европейските инвестиции в Китай са намалели с 23%.


Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
преди 8 години Е , далаверата е на свършване...ако жълтите са бачкали за паница ориз на ден преди триесе години , днес надали... отговор Сигнализирай за неуместен коментар