IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейският икономически локомотив няма да отпътува от САЩ дори при нови мита

Германия е най-зависимата от щатите западна индустриална държава, но консуматорското общество на Америка остава силен магнит за корпорациите

12:54 | 25.02.19 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	Германският канцлер Ангела Меркел (вляво) и американският президент Доналд Тръмп при последната им засега официална среща. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Германският канцлер Ангела Меркел (вляво) и американският президент Доналд Тръмп при последната им засега официална среща. Снимка: Ройтерс

Специалистът по диализа Fresenius Medical Care (FMC) генерира 70% от продажбите си в Северна Америка, като повечето от тях са в САЩ. Никоя друга германска компания не се е посветила толкова много на най-голямата икономика. Седемчленният борд на директорите включва четирима американци, включително председателя Райс Пауъл.

Заради улесненията дори балансите във финансовите отчети на FMC са в долари. Възможни ограничения върху вноса почти не съществуват, тъй като преливането на кръв и целият диализен бизнес се извършват на местно ниво. Много по-важно за продажбите, печалбата, дивидентите и цената на акциите е нивото на възстановяване от страна на американските държавни здравноосигурителни компании.

Най-малка тревога за митата трябва да проявява Heidelberg Cement. Компанията за строителни материали генерира всяко четвърто евро в Северна Америка, по-голямата част в САЩ. Там обаче Heidelberg Cement оперира 13 циментови заводи и множество терминали.

Преди 12 години германците придобиха гъста мрежа от заводи в САЩ с покупката на доставчика на строителни материали Hanson - давайки им възможност да доставят материали за ключови пазари в цялата страна. Никога не е имало алтернатива на това производство и доставки на място: циментът е тежък, транспортирането на над 1000 и повече километра не е икономическо изгодно.

Да следваш клиента и да произвеждаш колкото се може повече предварителни и крайни продукти в страната на продажба, за да се намалят транснационалните вериги за доставки: този подход избягва митата и това е целта в един все по-изостанал и застрашен от протекционистите глобализиран свят.

Ето защо компаниите не реагират с бягства от САЩ, а със задълбочаване на връзките: BASF и норвежкият производител на химикали и газ Yara са инвестирали например 600 млн. долара в изграждането на завод за амоняк във Фрипорт, Тексас.

Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс обяви нови инвестиции в завода за производство на автомобили в Чатануга. За 800 милиона долара ще се изгради втори завод – до първия, които се простира на 5,6 милиона квадратни метра. Ще бъдат създадени 1000 работни места. Директорът на BMW Харолд Крюгер обмисля изграждането на завод в САЩ, за да произвежда повече части в страната, създавайки по-голяма стойност.

Най-малко 75 процента от една кола трябва да бъдат произведени в САЩ, за да се избегнат митата. Конкурентът Daimler изгражда до своя завод в Тускалуса фабрика за батерии. В Южна Каролина концернът от Щутгарт открива първата си американска фабрика за Sprinter. Доставчикът Continental иска да снабдява разрастващия се северноамерикански пазар с гуми за търговски превозни средства от завод в Мисисипи и инвестира за целта 1,5 млрд. долара в завод на площ от 400 хектара.

Всички тези инициативи и инвестиции са изгодни за компаниите, защото американският пазар е не само най-големият, но и доходоносният - и защото предлага по-голям потенциал. Както и американските, така и много германски и европейски компании печелят от данъчната реформа на Тръмп и плащат понижена ставка на корпоративния данък от 35% на 21%.

Така за BMW и Daimler преди една година възникна данъчно предимство от малко над 1 млрд. милиард евро за всяка компания. Икономистите и представителите на бизнеса изчисляват междувременно, че номиналната данъчна тежест в Германия сега е с около 20 процентни пункта по-висока от тази в САЩ. Не бива да забравяме и облекченията при отписванията или доходите от лицензиране за компании, базирани в САЩ.

И не на последно място - населението на Америка е по-склонно да консумира, това е консуматорско общество. И за разлика от германското население, то не стагнира, а непрекъснато расте от много години: само през 2018 г. с около 2,5 милиона до около 330 милиона жители. Всичко това се усеща от корпорации като Adidas с нейните маратонки, от Henkel и Beiersdorf с техните кремове и перилни препарати, и, разбира се, от производителите на автомобили с техните лимузини и джипове. Ето защо, въпреки всички геополитически трудности германците няма да си тръгнат от САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:28 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от САЩ виж още

Коментари

2
rate up comment 9 rate down comment 5
Valentin13
преди 5 години
Ако този анализ е верен, то Тръмп държи всички в ръцете си, цялата Европа. И скоро ще видим Меркел със смръщени вежди да подписва капитулацията. Ех, и Вовата искаше така да прави, но стигна само до фотошопни ракетни филмчета и кухи заплахи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 5
ivan4o555
преди 5 години
Много силна статия!Ще загубят много германците заради сп2!Но когато ги сърби на едно неогрявано от слънцето място, то е завинаги!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още