Кризата около серията 737 Max, която беше забранена за полети след две катастрофи, има унищожителни последици за американския авиационен гигант Boeing. През второто тримесечие ще се наложи допълнителна тежест след данъци от 4,9 млрд. долара (4,4 млрд. евро), съобщиха от компанията в четвъртък след затварянето на американската борсова сесия. Това би трябвало да постави конкурента на Airbus дълбоко в червената зона на загубите, предава Ройтерс.
Според Boeing парите ще бъдат използвани за евентуално обезщетение за авиокомпании, засегнати от забраната и забавянето на доставките на 737 Max. Въпреки че групата възнамерява напълно да отчете еднократния ефект изцяло през второто тримесечие, евентуалните компенсаторни плащания за авиокомпаниите ще се извършват в рамките на няколко години и под различни форми.
Освен това производителят на самолети заяви, че производствените разходи за цялата програма 737 са се увеличили през второто тримесечие с около 1,7 млрд. долара. Това се дължи главно на факта, че скоростта на производство е била намалена повече от планираното. Тези увеличени разходи ще продължат да обременяват маржовете на печалбата в бъдеще, пояснява Boeing.
Инвеститорите обаче не се изплашиха от всичко това. Напротив: акциите на Boeing поскъпнаха в удължената сесия с около два процента. Очевидно участниците на пазара са се опасявали от още по-големи натоварвания. И досега инвеститорите гледаха на кризата със самолета съвсем спокойно. През годината цената на акциите дори се увеличи с почти 12%.
Boeing е под натиск след двете самолетни катастрофи на идентични самолети 737 Max в Индонезия и Етиопия, при които през октомври и март загинаха общо 346 души. За засегнатия тип въздухоплавателни средства - дотогава най-продаваният модел на производителя, настъпиха световни забрани за полет. Дали и кога серията Boeing 737 Max ще може да полети отново, в момента не е ясно.
Напоследък надзорните органи установиха допълнителни проблеми, които биха могли да удължат срока на забраната. Boeing е заподозрян в прибързаното пускане на самолета на пазара и пренебрегването на безопасността. Групата отрича това, но призна за пропуски. Докладите за разследванията посочват като причина за катастрофата дефектен софтуер за управление.
Американските авиокомпании, които са поръчали тези самолети - Southwest, American и United Airlines - наскоро обявиха, че до началото на ноември изключват полети с този тип самолети. Заради това стотици полети се отменят всеки ден, а авиокомпаниите трупат допълнителни разходи. Друг проблем са поръчките за 737 Max, които не могат да бъдат доставени поради забраната за полети.


19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС
Джигитът, карал с 300 км/ч на Околовръстното, е открит в чужбина
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев