Кое считате за свой най-голям успех в такъв случай?
- Първо, че устояхме много сътресения, на много трудности. Въпреки тях дружеството продължи да се развива, и то по цивилизован начин. Стараем се да увеличаваме приходите от права на артистите и продуцентите, да остойностим максимално справедливо труда им..
Колко са нараснали приходите на ПРОФОН за последната календарна година?
- Скокът на приходите за 2017 г. спрямо тези за 2016 г е 8% . През предходната година пък имахме 17%. Това е много добре в сравнение с другите държави. Плавният ръст говори за стабилност. Да, има още какво да се желае, но е хубаво, че в годините имаме едно нарастване в рамките на 10-ина процента, което е добър успех за бизнеса.
На какво отдавате това забавяне на темпа на растеж?
- 17-те процента през 2016 г. се получиха най-вече на база събирания на стари вземания - нещо, което съществува ясно на българския пазар. Голямата вътрешнофирмена задлъжнялост пречи на бизнеса, но това е начин, по който функционираме. За нас обаче има строго определени международни правила и те казват следното: получаваме парите за използване на определена музика и имаме 9 месеца да ги разпределим сред правоносителите. За нас вече сроковете са определени, в целия свят са едни и същи. Това беше първата година, в която ние максимално се опитахме да си съберем старите задължения. В момента едно от нещата, с които можем да се похвалим, е, че почти нямаме закъснели плащания.
Какъв ръст на приходите очаквате за 2018 г. спрямо предходната?
- Заложили сме горе-долу същия процент - между 9 и 10%. Освен ръста на приходите, борбата ни, разбира се, е да намаляваме разходите за административни дейности в дружеството. Това е доста по-сложната задача, защото правим много големи инвестиции в технологии. Най-големият разход, който има едно дружество като нас, не е това да се лицензира, а да разпределя. Много хора се чудят какво се случва с тези пари, когато пристигнат тук. Има алгоритми на база какво се излъчва в ефира и използваме софтуер, който обработва цялата информация. Обработката на тези данни е най-тежкият, най-ресурсоемък процес. Работим върху това всичко да е максимално технологично покрито, но в никакъв случай то не може да е на 100%.
Какъв дял от приходите на Профон отива за нов софтуер?
- Предстои ни да си вземем нов софтуер за разпределение. Това ще е новата ни голяма инвестиция, тъй като стартовата цена на такъв IT продукт е половин милион евро. Когато си купиш софтуер, в бъдещ план може да допълваш само с модули, които ти трябват, така че инвестицията да не е голяма дългосрочно. Ясно е, че има периоди, в които се правят подобни големи стъпки като сегашната, за да може да се върви напред. Това обаче ще ни помогне в бъдещите 10-15 години да работим спокойно, да сме стабилни и да разпределяме парите.
Инициатор сте на кампанията за създаването на действащ механизъм за компенсации на авторите от частното копиране на произведенията им. За какви промени в закона настоявате?
- Регламентираният размер на отчисления в чл. 26 от Закона за авторското право и сродните му права е обидно символичен. Настояваме за въвеждането на цифри, които биха остойностили справедливо труда на създателите на творчески продукти в областта на музиката, киното, театъра и литературата. За да изясня ситуацията ще ви дам пример. Отчисленията за празни носители като флашки и дискове са между 1 и 1,5 на сто. Ако най-евтината флашка струва 7 лв., то значи 1 процент е 7 ст., от които 30 на сто отиват в Националния фонд "Култура" – това са 2 ст. Остават 5 ст., които се делят между изпълнителите, продуцентите и авторите. Нужно е да подчертаем, че тези средства не идват от джоба на потребителя, а следва да се заплатят от вносителите на въпросните празни носители.
Какви по-конкретно са неяснотите в закона и какви пречки създават?
- В голяма степен чл. 26 е морално остарял – той е правен за носители като касетки, а в ерата на ИТ технологиите хората все по-често предпочитат облачните пространства като алтернатива на CD-то, например. Този текст фигурира в Закона за авторското право и сродните му права от 2002 г., но през 2011 г. в него са направени лобистки промени, които го правят неприложим на практика. Оттогава на трупчета е качена и дейността на КОПИ БГ - дружеството, което отговаря за събирането и разпределението на парите, получени като компенсационни възнаграждения от продажбата на носители като флашки и дискове у нас. В КОПИ БГ са обединени усилията на Профон, Музикаутор, Театъраутор, Артистаутор и Филмаутор. Целта е чл.26 да се превърне от фикция в действащ механизъм за справедливи възнаграждения към хората на изкуството.
Последните законови промени сякаш чуха гласа на дружествата, визирам Профон и Музикаутор, че контролът върху търговските обекти за използване на музика в тях, е твърде малък. В тази връзка от есента планирате обучения в общините. В какво ще се състоят те и колко важни са за двете организации?
- Да, с последно приетите промени в ЗАПСП от началото на 2019 г. контролът върху правата за публично изпълнение на музика се децентрализира, и освен от служителите на Министерство на културата проверките за уредени права за използвания репертоар в хотели, молове, фитнес центрове и т.н. ще се извършват и от общински инспектори. Хората, които следят дали един ресторант отговаря на всички изисквания за пожарна безопасност, ще имат за задача да установят дали собственикът му има договор съответно с Профон за сродните и с Музикаутор за авторските права в музиката. Кампанията по обучението на общинските инспектори стартира през септември и в продължение на два месеца екипи на Профон и Музикаутор ще се срещнат с представители на 30 общини в страната. Обученията ще бъдат подплатени с пълен набор от информационни материали, разясняващи ползите от лицензирането на правата за всеки, който използва музиката като добавена стойност към бизнеса си. Ще представим и обновената като дизайн и функционалности платформа Musicpro.org, която позволява на собствениците на търговските обекти сами да изчислят дължимата сума за използваната от тях музика, както и да пуснат заявки за договор към Профон и Музикаутор на принципа „на едно гише“. Ефективността на тази кампания е изключително важна за нас, тъй като в момента под 15 % от търговските обекти в страната са лицензирали защитения репертоар, който ползват, а това лишава изпълнителите и продуцентите от съществени приходи за труда им.
За финал - какви са ключовите приоритети на Профон за следващите пет години?
- Да станем по-бързи, по-добри и по-адекватни в разпределението на възнагражденията, защото това е работата и ангажиментът ни към нашите правоносители. Разбира се, нашата работа е да имаме все по-голямо покритие и да лицензираме все повече обекти, така че трябва да разширим тази мрежа и да увеличим приходите за правоносителите. Всъщност най-важното е нашата мисия - да образоваме и обучим хората какво е това интелектуална собственост.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
преди 7 години Ето една алтернатива на Профон, при уреждането на правата за магазини и заведения: http://marketradio.net/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар