IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стачката на UAW срещу Ford, GM и Stellantis продължава, без решение на хоризонта

Ако няма напредък в преговорите, работниците ще ударят и производството на най-рентабилните модели на компаниите, предупреждават от синдиката

17:00 | 18.09.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Стачката на Синдиката на обединените автомобилни работници (UAW) срещу базираните в Детройт концерни продължава, без да има ясно решение на хоризонта, съобщава Ройтерс.

Представители на профсъюза и на General Motors, Ford и Stellantis бяха готови да подновят преговорите след началото на най-амбициозните работнически действия в САЩ за последните десетилетия. Това е първият път, когато UAW стачкува срещу трите автомобилни компании едновременно.

Координираната стачка се развива в момент, когато одобрението на американците за синдикатите достига най-високото си ниво за последните години, въпреки че членството в тях остава до голяма степен непроменено.

Президентът на UAW Шон Фейн заяви в неделя, че напредъкът в преговорите е бавен. UAW поднови разговорите с GM в неделя и ще го направи със Stellantis и Ford по-късно в понеделник.

„Наистина не искам да кажа, че сме по-близо (до сделка)“, изтъква Фейн, добавяйки: „Жалко е, че компаниите не приеха съвета ни и не се заеха с работата от началото на договарянето още в средата на юли“.

Попитан дали работниците ще напуснат повече заводи тази седмица, Фейн каза, че синдикатът е „готов да направи всичко, което трябва да се направи“.

Около 12 700 работници на UAW продължават да стачкуват като част от координирана трудова акция, насочена към три монтажни завода в САЩ - по един за всеки от автомобилните производители, след като предишните четиригодишни трудови споразумения изтекоха в четвъртък вечерта (14 септември).

Преговарящите между UAW и Ford се проведоха на фона на „сравнително продуктивни дискусии“ за нов договор в събота, изтъкват от синдикат. Междувременно Stellantis, която контролира местната марка Chrysler, каза, че е увеличила офертата си, предлагайки повишения на трудовите възнаграждения от 20% за период от четири години и половина, включително незабавно увеличение от 10%. Това съответства на предложенията на GM и Ford.

GM, Ford и Stellantis държат над 40% от пазара на автомобилни в САЩ. Източник: Ройтерс GM, Ford и Stellantis държат над 40% от пазара на автомобилни в САЩ. Източник: Ройтерс

Предложенията на компаниите обаче представляват около половината от исканото от UAW увеличение на заплатите с 40% до 2027 г., включително незабавно увеличение от 20%.

Президентът на САЩ Джо Байдън, който вече обяви подкрепата си за профсъюза, накара изпълняващия длъжността министър на труда Джули Су и съветника в Белия дом Джийн Сперлинг да разговарят с ръководителите на UAW и автомобилните производители по време на преговорите между двете страни.

Служител на администрацията на президента обяви в неделя, че Байдън вярва, че новите споразумения с компаниите от Детройт трябва да гарантират, че занапред работните места в автомобилния сектор са добри за средната класа.

Марк Стюарт, главен оперативен директор на Stellantis за Северна Америка, каза пред журналисти в събота, че UAW е отхвърлил предложението за възобновяване на дейността в завода в Белвидеър, щата Илинойс, отбелязвайки, че предложението му е зависело от постигане на споразумение преди изтичането на договора.

Автомобилното производство в САЩ. Източник: Ройтерс Автомобилното производство в САЩ. Източник: Ройтерс

В края на февруари Stellantis спря за неопределено време дейността си в завода в Белвидеър, позовавайки се на нарастващите разходи за производство на електрически превозни средства .

UAW разкритикува позицията на компанията по отношение на завода в Илинойс, казвайки, че сега "си го връщат. Така приемат тези работници. Като разменна монета".

Stellantis заяви по-късно в събота, че е готова да преговаря за бъдещето на завода. „Истината е, че ръководството на UAW пренебрегна Белвидеър в полза на стачката“, посочват от компанията.

Стачните дейности спряха производството в три завода - в Мичиган, Охайо и Мисури, където се изграждат моделите Ford Bronco, Jeep Wrangler и Chevrolet Colorado, както и други популярни модели. GM се опита да пусне в продажба своите нови електромобили, като продължителната стачка на UAW може да помрачи тези усилия, изтъкват анализатори.

Крис Макнали, анализатор в Evercore ISI, очаква заводи, които произвеждат по-рентабилни модели като F-150 на Ford, Chevrolet Silverado на GM и Ram на Stellantis, да бъдат следващите цели на ударите на стачкуващите работници, ако преговорите не стигнат скоро до решение.

В петък Ford каза, че освобождава за неопределено време 600 работници в завод в Мичиган поради въздействието на стачката в съоръжението, което произвежда Bronco, докато GM информира около 2000 работници във фабриката си в Канзас, че тяхната фабрика вероятно ще бъде затворена в понеделник или вторник поради липса на части, произтичаща от стачката дейност в завод на концерна в Мисури.

Освен по-високи заплати, UAW настоява за по-кратки работни седмици, възстановяване на пенсиите с дефинирани доходи и по-голяма сигурност на работните места, докато индустрия се електрифицира.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:00 | 18.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още