IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

След Renault и Volkswagen реши да отложи плановете за листване на свое звено

Германската група вече няма да приоритизира продажбите на дялове или потенциалното листване на бизнеса PowerCo през тази или следващата година

14:32 | 30.01.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Volkswagen AG отлага плановете си да намери външни инвеститори за своето звено за батерии, тъй като по-бавното търсене на електрически превозни средства помрачава перспективите за бизнеса, като индустрията е изправена пред все по-трудни времена в прехода към електрификация, пише Bloomberg.

Най-големият производител на автомобили в Европа оставя преговорите с инвеститорите на заден план, тъй като се сблъсква със съмненияи  относно способността си да произвежда свои батерии в мащаб, споделят източници, запознати с въпроса.

Volkswagen вече няма да приоритизира продажбите на дялове или потенциалното листване на бизнеса PowerCo през тази или следващата година.

Привилегированите акции на групата поевтиняха с 1% след новината. Пазарната капитализация на компанията в момента достига 64 млрд. евро.

Ситуацията остава несигурна и Volkswagen все още може да продължи напред с плановете си, ако пазарът се подобри, добавят източниците. Първичните публични предлагания (IPO) записаха най-лошата си година през 2023 г. от над десетилетие на фона на скока на лихвените проценти, изчислява Bloomberg.

В допълнение към общото усещане за забавяне на пазара на електромобили, Renault SA отмени плановете си за листване на своя бизнес с електрически коли Ampere поради липса на апетит за листвания и по-бавното навлизане на този тип задвижване.

В деня на капиталовите пазари на Volkswagen през юни главният изпълнителен директор Оливер Блуме каза, че IPO е опция, но за подходящия момент.

Отлагането на листването на PowerCo представлява ясно напомняне за оперативните рискове при производителите на автомобили, които трябва да интегрират доскоро непознати технологии в променящата се индустрия.

Проблемите на Volkswagen при разработването на софтуер предизвикаха редица забавяния при пускането на нови модели и допринесоха за отстраняването на бившия изпълнителен директор Херберт Дийс през 2022 г.

На глобалния пазар автоконцерните, включително Volkswagen, General Motors и Ford, забавиха амбициозните си планове за електрификация след няколко години на бърз растеж, като поръчките се охлаждат поради отдръпването на субсидиите, липсата на добре развита зарядна инфраструктура и високите цени на електромобилите.

По отношение на PowerCo Volkswagen има желание да „отвори капиталовата структура и да продължи да оценява нашите възможности на фона на пазарната среда“, изтъква производителят в имейл. Налагането на електромобилите не е толкова рязко, колкото се очакваше, но интересът на инвеститорите към PowerCo „остава висок“, добавя групата.

Преоценката на плановете за дългосрочно финансиране на PowerCo е още една крачка назад от амбициозния стремеж на германския концерн да предизвика Tesla, идея, въведена от Дийс. Създадено през 2022 г., звеното планира да инвестира 20 млрд. евро в заводи за батерии със стремежа да задоволи търсенето на 3 млн. електромобила годишно.

PowerCo започна изграждането на два завода в Европа, където по-високите цени на енергията замъглиха инвестиционните решения за много индустриални играчи. Производството в Германия трябва да стартира следващата година, а фабриката в Испания - през 2026 г.

Звеното на германците разработва унифицирани клетки, проектирани да пасват на повечето от платформите за електромобили на групата - стратегия, която може да осигури голямо предимство, ако Volkswagen успее да я осъществи, но също така носи и рискове. Чрез американския си партньор QuantumScape концернът залага и на т.нар. твърдотелни батерии - технология, която обещава да направи електромобилите по-ефективни и по-евтини.

„Въпросът е: можете ли да произведете батерия на конкурентна цена?“, пита анализаторът на HSBC Майк Тиндал. „Това вероятно е екзистенциален риск, защото ако не можете, винаги ще бъдете в неизгодно положение“, добавя той.

През юни Томас Шмал, технологичен директор на Volkswagen, който председателства и PowerCo, заяви, че бизнесът с батерии е изпълнен с предизвикателства поради липсата на експерти от най-високо ниво, стратегически важни минерали и оборудване за разширяване на фабриките. Групата обяви, че планира да инвестира в мини, за да подпомогне осигуряването на доставките на метали.

Ако все пак Volkswagen успее да реализира плановете си, PowerCo ще достави половината от нужните на компанията батерии до 2030 г.

Въпреки че пазарът на електромобили предоставя много смесени сигнали, продажбите продължават да растат. BloombergNEF очаква доставките да се увеличат с 21% през 2024 г. до 16,7 млн. превозни средства, като 70% от тях ще представляват изцяло електрически модели. Миналата година пазарът се разшири с 33%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:33 | 30.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още