Китай предприе първата стъпка в началната фаза на заформящия се търговски спор с Турция, подавайки жалба до Световната търговска организация (СТО) относно митата върху вноса на електрически превозни средства, съобщава Ройтерс.
Азиатската страна е изправена пред нарастващ търговски натиск в световен мащаб заради набиращите инерция доставки на изградени в Китай електрически превозни средства, за които много страни твърдят, че са силно субсидирани от Пекин.
„Дискриминационната мярка, предприета от Турция, е против правилата на СТО и е протекционистка по природа. Призоваваме Турция да следва правилата на СТО и незабавно да коригира своите мерки“, изтъкват от Пекин.
Турското правителство не е отговорило на молбата на Ройтерс за коментар по темата.
През юни Анкара обяви, че налага 40% допълнителна мита върху вноса на превозни средства от Китай, а миналия месец наложи по-строги условия за вноса на плъгин хибриди, включително от Китай.
Въпреки това през последните месеци Турция се ангажира да задълбочи връзките с китайските производители на автомобили, сключвайки сделка с BYD по-рано тази година, докато финализира подобно споразумение с марката Chery.
„Искането за консултации“, подадено от Китай до СТО, е първата официална стъпка в търговски спор, като понякога споровете се разрешават още на този етап. Китай се обърна към СТО и заради американските субсидии за защита на своята електромобилна индустрия през март.
От своя страна, турският министър на промишлеността и технологиите Мехмет Фатих Качир заяви по-рано тази година, че правителството се стреми да превърне Турция в „производствен център от следващо поколение превозни средства“. Министърът подчерта предимствата на страната си, включително това, че е част от митническия съюз на ЕС и има търговски споразумения с 28 държави.
"Китайските производители искат бърз достъп до международните пазари", каза той. "Инвестирането в Турция им предлага това“.
Турция се превърна в един от водещите центрове на световната автомобилна индустрия през 70-те години на миналия век, когато големи производители на автомобили, включително Fiat и Renault, откриха заводи там, а други като Ford, Toyota и Hyundai ги последваха.
Турската производствена база на BYD ще позволи на китайския специалист в областта на електромобилите да заобиколи митата на ЕС, увеличени от Брюксел през юли, и да навлезе на европейските пазари.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски