Годината за Toyota Motor Corp. започва мудно, но обещаващо, след като стагниращите продажби извън родния пазар са компенсирани от възстановяване в Япония, пише Bloomberg.
Глобалните продажби на автомобилната група, включително тези на дъщерните компании Daihatsu Motor Co. и Hino Motors Ltd., през януари са нараснали с 2% на годишна база до 846 744 броя, което е рекорд за първия месец от годината, обяви компанията. Производството ѝ междувременно расте с 12% до 885 346 превозни средства.
Въпреки някои проблеми на основните пазари – предстоящите мита в САЩ, интензивната конкуренция в Китай и спада на търсенето в Япония – и свиващата се тримесечна печалба, Toyota повиши насоките за печалбата за фискалната година, приключваща в края на март.
Тъй като доставките в Япония откриват положителен импулс, автомобилният производител най-накрая започва да показва признаци на възстановяване след поредица от регулаторни скандали и големи сервизни акции през миналата година, които го принудиха да спре производството.
Toyota достави 10,8 млн. автомобила през 2024 г., което е спад спрямо предходната година, но все пак е достатъчно, за да победи Volkswagen AG и да защити титлата си на най-големия производител на автомобили в света по пазарен дял за пета поредна година.
Представянето на Toyota при продажбите за януари контрастира с това при другите голями японски автопроизводители. Източник: Bloomberg
Сега Toyota прогнозира оперативна печалба от 4,7 трлн. йени (31 млрд. долара), което показва, компанията че очаква активността да се повиши.
През януари груповите продажби на Toyota в Япония растат с 26%, докато тези само на марките Toyota и Lexus нарастват с 13%. В Китай - най-големия автомобилен пазар в света, продажбите на двете марки спадат с 14%.
Предложените от президента на САЩ Доналд Тръмп мита върху вноса на автомобили също създават проблеми за японските производители, повечето от които разчитат на САЩ като техен най-голям и важен пазар.
За други концерни от островната страна януари не беше толкова плодотворен. Honda Motor Co. обяви, че глобалните ѝ продажби са спаднали с 12% до 281 410 броя, докато производството на компанията е намаляло с 20% до 269 168 превозни средства. Nissan Motor Co. отчете спад на месечните продажби с 6% до 251 136 броя, докато производството се понижава с 11% до 243 437 превозни средства.
През декември Honda предложи на Nissan спасение, като се съгласи на обвързване, което щеше да доведе до обединяване на двете фирми в една холдингова компания. Разногласията относно разпределянето на властта обаче доведоха до провал на преговорите. Сделката беше официално прекратена по-рано през февруари.
Сега Nissan се готви да смени главния изпълнителен директор Макото Учида след поредното слабо тримесечие.
Заедно Nissan и Honda можеха да се конкурират на глобалната сцена, като създадат един от най-големите производители на автомобили в света, поне на теория. Сега, когато пътищата им официално се разделиха, Honda ще трябва да намери друг начин да спечели необходимия мащаб, за да се съревновава с най-големите в индустрията, а Nissan ще трябва да потърси нови партньори, тъй като се стреми да преодолее още една финансова криза.