Northvolt AB подаде молба за защита от фалит в Швеция, с което се слага край на компания, която някога се смяташе за най-голямата надежда на европейската индустрия за производство на електромобилни батерии, пише Bloomberg.
Бизнесът и всички активи на шведския доставчик ще бъдат продадени от назначен от шведския съд ликвидатор.
Northvolt вече беше останала без пари миналата година след поредица от оперативни грешки и подаде молба за защита от фалит в САЩ през ноември. Този съдебен процес предостави на компанията временно спасение, докато тя се опитваше да намери спасителен пояс за своите финанси в лицето на нови индустриални партньори. Но тези усилия не постигнаха търсения резултат.
„С ограничено време и налични финансови ресурси компанията не успя да сключи необходимите споразумения, за да осигури бъдещето си“, изтъква Northvolt.
Основните оперативни субекти Northvolt AB и Northvolt Ett AB — както и Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB и Northvolt Systems AB — подадоха заявление за банкрут в шведския съд.
„Това е загуба за шведската икономика и за Шелефтео в частност, за Northvolt и, разбира се, за всички служители“, посочва Джени Аскфелт Рууд, председател на борда на 4 to 1 Investments AB. Преди това фондът беше отписал цялата си капиталова инвестиция от 5,8 млрд. шведски крони (577 млн. долара) в производителя на батерии.
Неволите на компанията накараха редица други инвеститори да се откажат от активите си в Northvolt миналата година. Основните акционери на концерна включват Volkswagen AG, отдела за управление на активи на Goldman Sachs Group Inc. и шведския инвеститор Vargas Holding AB.
Крахът на Northvolt също така повдига въпроси относно степента, в която правителствата трябва да подкрепят определени индустрии и индустриалната политика на Европейския съюз (ЕС) в по-широк план.
„Преди няколко години загубихме индустриалната битка за соларните панели“, припомня евродепутатът Паскал Канфин. „Би било стратегическа грешка да се откажем от батериите“, добавя той.
Правителството на Швеция многократно отхвърли опцията за предоставяне на директна финансова помощ на закъсалата компания, докато търсеше нови средства, за да продължи своята дейност.
„Надяваме се, че може да се намери дългосрочно решение с възможност някой друг да поеме бизнеса и да осигури устойчиво производство на батерии в Швеция“, изтъква министърът на енергетиката на страната Еба Буш в публикация в социалната платформа X.
Northvolt се опитваше да избегне финансова криза от 2024 г. насам, след като натрупа милиарди долари дълг и собствен капитал, обезпечени с помощта на договори за 55 млрд. долара от някои от най-големите производители на автомобили в Европа.
След като продаде първите си батерийни клетки през 2022 г., загубата на Northvolt се утрои през 2023 г. до 1,03 млрд. долара. През същата година компанията се опита да привлече инвеститорите с планове за листване на борсата на стойност 20 млрд. долара. Но по това време плановете за растеж вече бяха започнали да се разпадат. През септември 2024 г. групата заяви, че съкращава 20% от работната си сила и допълнително намалява своя изследователски и развоен бизнес.
Неспособна да спре финансовия крах, Northvolt потърси защита от фалит в САЩ в опит да набере ново финансиране. Неуспешното постигане на сделка обаче я принуди да се обърна към съда в Швеция.
„Нека се съсредоточим върху работата с ликвидатора, за да осигурим устойчиво производство, да подкрепим работните места“, посочва Том Джонстън, временен председател на Northvolt, по време на пресконференция.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 8 месеца Тая компания фалира за пареден път . До там сме я докарали , че от сега на сетне всичко ще фалира по няколко пъти . И не се бъркайте с ефекта - домино . Той е допълнителна екстра . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца - КАЗВАХ ЛИ ВИ, какво ги чака? ТАКА става, който настоява да произвежда морално остарели още на стадий дизайн, продукти - недоразумения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца "Northvolt вдигна бялото знаме, след като не успя да намери спасителен пояс. Компанията подаде молба за защита от фалит в Швеция, като очаква съдът да назначи временен ликвидатор, който да продаде активите отговор Сигнализирай за неуместен коментар