Фалиралият производител на електромобилни батерии Northvolt ще спре производството в своята единствена активна фабрика в Северна Швеция в края на юни, ако не успее да намери купувач преди това, съобщава Bloomberg, цитирайки източник, запознат с въпроса.
Заводът в Шелефтео работи при една производствена линия, изграждаща клетки за производителя на камиони Scania CV, откакто назначен от съда синдик в Швеция обяви бизнеса и активите на групата за продажба през март. Досега няма намерен купувач.
По-късно в четвъртък ще се проведе виртуална среща с персонала, включително 900-те души, работещи във фабриката, а домакин ще бъде главният оперативен директор Матиас Арлет, посочва говорителят Мати Катая. Той отказа да коментира подробностите за срещата, но я определи като редовна актуализация.
Стремежът към бърз глобален растеж се превърнаха в пагубен фактор за Northvolt, тъй като разходите на производителя се увеличиха рязко през последните години. В Швеция водещият завод беше измъчван от оперативни затруднения и предизвикателства при опитите за увеличаване на производството.
Компанията, някога смятана за най-голямата надежда на Европа в производството на батерии, натрупа около 10 млрд. долара дълг и собствен капитал, откакто е основана през 2016 г.
Scania е един от най-верните поддръжници и най-големите клиенти на Northvolt, като концернът планираше да разчита на своя партньор за доставките на батерии за своите електрически камиони. През април Scania се споразумя да закупи звеното за батерии на Northvolt за тежка промишленост, включително производствени мощности, център за научноизследователска и развойна дейност и екип от около 260 служители.
Миналия месец главният изпълнителен директор на Scania Кристиан Левин заяви, че компанията няма амбиция да купи водещата фабрика на Northvolt. Последната вече обяви, че обсъжда потенциални съюзи с азиатски конкуренти, но от Южна Корея не се появи спасител, а китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) също не сигнализира, че е готова за сделка.
Провалът на Northvolt не е единствен по рода си, като опитът на Европа да изгради регионална индустрия за батерии, за да прекъсне господството на Китай, се проваля и в други страни. Британският стартъп Britishvolt се срина миналата година, преди да успее да отвори планирания завод за 3,8 млрд. паунда в Блайт, докато CATL и азиатските ѝ конкуренти се разширяват на континента.
Northvolt търси пари от средата на миналата година и подаде молба за защита от фалит в САЩ през ноември с дълг от 5,84 млрд. долара. През ноември компанията получи около 245 млн. долара временна финансова помощ от Scania, купувайки си време за търсене на нови индустриални партньори.
Проблемите на компанията вече бяха накарали редица други инвеститори да се откажат миналата година. Сред основните акционери на Northvolt бяха Volkswagen, звеното за управление на активи на Goldman Sachs Group и шведският инвеститор Vargas Holding.
Перспективата за закриване на водещата фабрика може да доведе до сериозни последици за района, който до миналата година наблюдаваше приток на хора, идващи да работят в завода, и екосистемата от индустрии, възникнали около него. Властите в Шелефтео са инвестирали 100 млн. крони (10,4 милиона долара) публични средства в индустриалния обект.
„Целият този район е планиран за производство на батерии“, изтъква Кристина Сундин Йонсон, представител на градските власти. Липсата на производство във фабриката „ще има огромен ефект в краткосрочен план за Шелефтео“, признава тя в интервю от миналата седмица.


Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
преди 6 месеца ...Не приключиха ли със затварянето вече? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Иначе гледам един и минуси и се чудя, ВИЕ РЕШЕНИЕ ДА СТЕ ИМАЛИ? ДА СТЕ ПРЕДЛОЖИЛИ? Ами тогава де се бутате? Аз го сторих, а те дори едно " не желаем." Не написаха. За какво да ги мислим ние, щом те не се мислят? Минуси щр ми слагат. Що не ме цУнете под опашката?!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца "Ако не намери купувач". НС КОЕ? На онези си недоразумения, които птоизвежда? Че те, СА МОРАЛНО ОСТАРЕЛИ ОЩЕ ОТ ПРЕДИ ГОДИНА! Купувач на дяла со на пазара? За да...ЗАТВОРИ? Т.е., они да дойдат, да купят завода, да произвеждат същите негодни изделия за себе си? Да, хора в завода сигурно ще останат но, компанията? Юридическото лице? И печалбата от отпадъците им, дори мизерни, да остава у купувача? Е, за какво да продължава, да се старае? Кажи, Кухаов? За чий им е да цъфтят налъмите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: khao^Да. А ти какво си помисли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: Pyramid повече конкретика, моля... тоест ти си им подал ръка, но те не са посикали да работят с теб... или е нещо друго ? :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Когати си мислиш че, щом си скандинавец, знаеш всичко за едно или друго и отхвърлиш подадената ти ръка, Господ е свидетел, колко яко сам се нахендряш. Тарам-пам-пам, "Батерии нещям!" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Nortfuck сами си послаха и ще берат, каквото заслужават. Имаха ВСИЧКИ възможности са излязат от батака - не пожелаха, какво сте тръгнали да ги жалите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар