Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) не се радва на особено голямо внимание от страна на инвеститорите след своето вторично листване на борсата в Хонконг за 5,2 млрд. долара миналия месец, тъй като пазарът е помрачен от множество предизвикателства, свързани с батериите за електрически превозни средства, съобщава Bloomberg.
Акциите на CATL, листнати на борсата в Шънджън, се търгуват при близо 9% ценови спад спрямо най-високата си стойност, отчетена през май, обременени от опасенията относно засилената конкуренция на китайския пазар, заплахите от американските мита и забавящото се търсене.
Акциите на CATL, налични в Хонконг, остават с 18% над цената си при листването, въпреки че са налице големи залози за скорошен ценови спад.
Инвеститорите се затрудняват да намерят следващия голям двигател на растежа предвид узряването на китайския пазар на електромобили и опасенията, че батериите се превръщат в стока. Тримесечните продажби на CATL - най-големият производител на батерии за електромобили в света, не успяват да засенчат прогнозите на анализаторите в продължение на седем поредни тримесечия.
„Всичко се свежда до дълготрайността на посоката на растеж за CATL“, казва Джери Ву от Polar Capital, която държи миноритарен дял в концерна. „Китай е на половината път в навлизането на електромобилите, но въпросът е какъв е растежът отвъд Китай, свързан с електрическите превозни средства?“, пита Ву.
Дебютът на CATL в Хонконг беше представен като начин да се даде на глобалните инвеститори по-добър достъп до компанията. Това помогна на акциите там да се представят по-добре от книжата на CALT, търгувани в континенталната част на Китай.
Напоследък обаче се появяват множество мечи залози, като късите позиции представляват 28% от свободно търгуваните акции на компанията, сочат данни на S&P Global. За сравнение, късите позиции при акциите на китайския лидер в производството на електромобили BYD Co. представляват по-малко от 2%.
Въпреки че азиатските инвеститори са склонни да се фокусират върху краткосрочните резултати, по-голямото безпокойство за чуждестранните инвеститори е, че батериите за електрически превозни средства се превръщат „в типичен вид стока или цикличен продукт“, коментира Хорас Цъ, анализатор в CLSA Ltd. Това повдига въпроса относно значението на иновациите за CATL и дали компанията може да разработи и комерсиализира следващия голям продукт, добавя той.
Продължаващите ценови войни на пазара на електромобили в Китай са друга заплаха за рентабилността, като доставчиците на части се сблъскват с нарастващи запаси и забавяне при плащанията от страна на автопроизводителите.
CATL се смята за по-устойчива в това отношение предвид доминиращата си позиция, въпреки че по-малки конкуренти като CALB и Gotion High-tech Co. също разширяват своя пазарен отпечатък.
„Много автомобилни производители в Китай са склонни да използват два източника и да купуват от играч от второ ниво“, изтъква Юджийн Сяо, ръководител на отдела за стратегия за Китай в Macquarie Capital. CATL все още произвежда добри продукти, „просто много от конкурентите вероятно са я настигнали и сега единственото ѝ предимство е мащабът“, добавя той.
CATL е изправена пред допълнителни затруднения в лицето на митата на американския президент Доналд Тръмп на фона на договора си за доставка с Tesla Inc. Отделно, китайската компания беше поставена и в черен списък на Пентагона по-рано тази година.
Въпреки геополитическите препятствия разширяването на други пазари, които са по-слабо развити и предлагат по-високи маржове от Китай, остава основен приоритет за CATL. Голяма част от приходите от листването на компанията в Хонконг ще бъдат използвани за финансиране на планираното ѝ разширяване в Европа на стойност 7,6 млрд. долара, където концернът инвестира във фабрики в Германия и Унгария.
Растежът на CATL се забавя заедно с цялостната индустрия за електрически превозни средства, като продажбите намаляха миналата година, след като нараснаха двойно както през 2021 г., така и през 2022 г. Анализаторите обаче остават предимно оптимистични, позовавайки се на доминиращата позиция на компанията и потенциала ѝ за разширяване.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа