Китайските субсидии тип „замяна на старото с ново“, които целят да стимулират продажбите на електрически и енергийноефективни автомобили, са били спрени в ключови градове в поне шест провинции, тъй като средствата са на привършване и властите проучват случаите на употребявани автомобили с нулев пробег, съобщава Bloomberg.
Градове в провинции като Гуандун, Хенан и Джъдзан са преустановили програмата, която дава на потребителите до 20 хил. юана (2780 долара) за покупка на по-нов модел автомобил и по план трябваше да продължи до края на тази година, според информации от местни медии, включително Dahe Daily.
Практиката на дилърите и търговците да купуват нови автомобили на едро, да ги регистрират, за да се класират за отстъпки, а след това да ги продават на пазара за употребявани автомобили, без да са били карани, е увеличила фискалния натиск и е довела до разследвания от страна на властите, се казва в материалите. Регулаторните органи проучват начини за предотвратяване на такива практики и за осигуряване на подходящо разпределение на фискалните средства, преди да продължат да подкрепят покупките на автомобили, съобщи Dahe Daily, цитирайки неидентифицирани източници.
Властите заявиха в сряда, че 300 млрд. юана в ултрадълги специални държавни облигации са били заделени за стимулиране на потреблението, включително програма за замяна на домакински стоки. Досега са изплатени около 162 млрд. юана. Програмата ще продължи до края на годината, а централното правителство дава указания на провинциите да изразходват средствата по начин, който да максимизира ефекта от политиката, според материал на Securities Times.
Програмата „пари за стари коли“, част от по-широкия пакет за замяна, целящ да стимулира продажбите на дребно в подкрепа на отслабващата китайска икономика, е важен стълб за продажбите на автомобили в страната. Според данни на Китайската асоциация на леките автомобили около 70% от покупките на лични автомобили през май са се възползвали от субсидията за търговия, което е в общи линии в съответствие с данните за април.
Прекъсването на програмата добавя списъка от нарастващи предизвикателства, пред които са изправени автомобилните производители на най-големия автомобилен пазар в света.
Индустрията се оказа под все по-голям надзор, след като продължителната ценова война привлече вниманието на властите. Това включва Министерството на промишлеността и информационните технологии, което заедно с две други агенции свика среща със 17 големи китайски автомобилни производители в началото на юни, за да обсъди въпроси, включително употребяваните автомобили с „нулев пробег“, както по-рано съобщи Bloomberg News.