IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

BYD и Chery са кандидатствали за държавни субсидии в Китай, без да отговарят на критериите

Мащабен правителствен анализ разкрива неправомерни действия от страна на автомобилните компании в страната по отношение на продажбите

11:49 | 11.07.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китайският индустриален регулатор установи, че редица производители на автомобили, включително BYD Co. и Chery Automobile Co., са поискали субсидии за електрически превозни средства, за които всъщност не отговарят на условията, в рамките на петгодишен период, започнал от 2016 г. Сумите надхвърлят 864 млн. юана (121 млн. долара), съобщава Bloomberg.

Анализ, публикуван от Министерството на промишлеността и информационните технологии в края на миналия месец, установява, че най-големият износител на автомобили в страната Chery е кандидатствал за финансиране от около 240 млн. юана за около 8760 електрически превозни средства и хибриди, които не отговарят на условията, а BYD е поискала 143 млн. юана за приблизително 4900 автомобила.

Одитът на програмата за субсидиране на електрически превозни средства между 2016 и 2020 г. покрива цялата територия на Китай. В провинция Хънан например е била оценена извадка от 292 превозни средства, включващи финансиране от 475 млн. юана, показва документ, публикуван от местните власти.

Не става ясно дали компаниите са длъжни да върнат субсидиите, или властите вече са приспаднали излишните суми от плащанията към производителите. Представители на BYD и Chery не са отговорили на молбата на Bloomberg за коментар.

Пекин засилва контрола върху автомобилната индустрия, чиято продължителна ценова война започна да се отразява на печалбите на компаниите по цялата верига на доставки и поражда опасения, че качеството и репутацията на произведените в Китай автомобили могат да бъдат помрачени.

Някои от причините за дисквалифицирането на електрическите превозни средства в одита включват невъзможност на производителя да предостави оперативни данни за автомобилите или техният пробег не отговаря на изискванията.

Автомобилните производители, притиснати да постигнат целите си за продажбите, понякога предлагат нови автомобили на едро на търговци или дилъри, които след това помагат за регистрацията на превозните средства, за да могат компаниите да ги отчетат като продажби. След това чисто новите автомобили се озовават на пазара за употребявани автомобили, превръщайки се в „употребявани автомобили с нулев пробег“.

Китай реализира десетгодишна национална програма за субсидиране на електрически превозни средства и хибриди, започвайки в началото на предишното десетилетие, предлагайки до 60 хил. юана на автомобил. Отстъпката се изплаща на производителите, които след това я прехвърлят към клиентите. Системата предоставя възможности за измами - през 2016 г. статия на People's Daily показа, че десетки компании са поискали субсидии в размер на около 9,3 млрд. юана, без реално да отговарят на критериите.

В миналото китайските властите са провеждали одити на националната програма за субсидии за електрически превозни средства, но обикновено в много по-малък мащаб. Анализ, завършен през 2022 г., обхваща само няколко автомобилни производители и стотици автомобили. Тазгодишният одит разгледа десетки автомобилни производители и повече от 75 хил. превозни средства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:49 | 11.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още