IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Конкуренцията при електромобилите в Китай поставя в риск производствения план на Тайланд

Ценовите войни и геополитическите сътресения засилват натиска върху сектора в страната от Югоизточна Азия

11:38 | 05.07.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Интензивната конкуренция в сектора на електрическите превозни средства в Китай се пренася и върху най-големия му пазар в Азия, Тайланд, тъй като по-малките играчи се затрудняват да се конкурират с лидера BYD, което излага на риск амбициозните планове на Банкок за развитие на местно производство, пише Ройтерс.

Neta, една от първите китайски марки електромобили, навлезли на тайландския пазар през 2022 г., е пример за финансово затруднен автомобилен производител, който среща трудности да отговори на изискванията на строгата правителствена програма за стимулиране, предназначена да подкрепи производството на електромобили в Тайланд.

Съгласно схемата, производителите на автомобили са освободени от мита, но са задължени да съобразят обема на вноса с вътрешното производство през 2024 г.

Позовавайки се на забавяне на продажбите и затягане на кредитните условия, производителите на автомобили поискаха от правителството да коригира схемата, а производственият дефицит от 2024 г. беше прехвърлен към тази година.

Neta заяви, че не може да произведе необходимия брой автомобили на местно ниво и правителството е задържало някои плащания към производителя на електрически превозни средства, посочва служител на местен финансов регулатор, който е получил жалба, подадена миналия месец от 18 дилъра на Neta в Тайланд, искане за възстановяване на над 200 милиона бата (6,17 млн. долара) заради неплатен дълг.

В жалбата се описват и пропуснати плащания от страна на Neta, свързани с обещаната подкрепа за изграждане на шоуруми и следпродажбено обслужване.

„Спрях да поръчвам още коли през септември, защото усетих, че нещо не е наред“, посочва собственикът на автокъща Саравут Кунпитилук. „В момента ги съдя“, добавя той.

Компанията майка на Neta, Zhejiang Hozon New Energy Automobile, обяви фалит в Китай миналия месец.

Делът на Neta на пазара на електрически превозни средства в Тайланд достигна пик от около 12% от продажбите на електромобили през 2023 г., когато индустрията се разширяваше, показват данни на Counterpoint Research, като BYD държи 49% през същата година.

В Тайланд, регионален център за производство и износ на автомобили, китайските марки доминират на пазара на електромобили с общ дял от над 70%.

Броят на китайските марки електрически превозни средства се е удвоил през последната година до 18, което оказва натиск върху тези, които нямат възможностите на BYD.

През първите пет месеца на тази година продажбите на Neta спадат с 48,5% спрямо предходната година, а делът на компанията от общия пазар е намалял до 4%.

„Спадът на Neta в Тайланд отразява крехкостта на второкласните китайски марки електрически превозни средства както у нас, така и в чужбина“, коментира Абхик Мукерджи, автомобилен анализатор в Counterpoint Research.

В Тайланд, най-големият пазар на Neta извън Китай, компанията продава три модела, като най-евтиният, Neta V-II Lite, се предлага на цена от 549 000 бата (16 924 долара) преди отстъпките, в сравнение с базовия модел Dolphin на BYD, който се продава срещу 569 900 бата.

Свръхкапацитетът при електрическите превозни средства в Китай и ценовата война подтикнаха автомобилните производители да се разширяват в чужбина, но пазари като Тайланд сега отразяват същия голям конкурентен натиск , излагайки по-малките фирми на подобни рискове.

Преди три години Тайланд представи амбициозен план за трансформиране на автомобилната си индустрия, дълго време доминирана от големи японски компании като Toyota и Honda, за да се гарантира, че поне 30% от общото производство на автомобили ще представлява електрически превозни средства до 2030 г.

Страната, която изнася около половината от автомобилното си производство, е привлякла инвестиции за над 3 млрд. долара от група китайски производители, включително Neta.

Миналия декември, след рязко свиване на продажбите, Тайландският инвестиционен съвет даде на производителите на електромобили удължаване на първоначалния срок за местно производство, за да се избегне свръхпредлагане и влошаване на ценовата война.

Съгласно първоначалната схема, местното производство на електрически превозни средства през 2024 г. трябваше да съответства на производството на броя превозни средства, внесени между февруари 2022 г. и декември 2023 г.

Сиамнат Панасорн, вицепрезидент на Тайландската асоциация за електрически превозни средства, заяви, че проблемите на Neta са специфични за компанията и не отразяват недостатъците в тайландските политики или пазара.

Но външните сътресения, включително геополитическото напрежение и опасността от по-високи мита, засилват натиска, усещан в сектора, изтъква той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:26 | 05.07.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още