Когато миналата година милиардерът Илон Мъск беше попитан дали фабриката, която неговата Tesla Inc. изгражда в Германия, ще наруши водоснабдяването в района на Грюнхайде, той избухна в смях и нарече подобно твърдение „напълно погрешно“.
Шест месеца по-късно водата е една от основните причини заводът все още да не произвежда превозни средства за продажба, пише Bloomberg.
Въпреки че през август Мъск лекомислено посочи, че вода има „навсякъде“ около Берлин, регионът страда от спадащи нива на подпочвените води и продължителни засушавания поради изменението на климата. Това доведе до жалби и съдебни дела, като местните власти признаха, че доставките на вода няма да са достатъчни, след като Tesla разшири своя производствен комплекс.
Проблемът има потенциал да отложи или дори да спре проекта за 5 млрд. евро, което може да се превърне в скъпо преустановяване на разширяването на автомобилния производител.
„Tesla със сигурност ще задълбочи проблема“, смята Ирина Енгелхард, която ръководи катедрата по хидрогеология в Техническия университет в Берлин. „Може да няма достатъчно вода за всички“, допуска тя.
Разширяването на фабриката на американската компания в източната германска провинция Бранденбург ще подкрепи глобалните амбиции на Tesla и борбата ѝ за пазарен дял срещу традиционните автомобилни производители, които увеличават усилията си за електрификация.
тесла
Tesla се нуждае от производствена база в Европа, за да снабдява бързо развиващия се пазар на електрически превозни средства в региона, който се очаква да стане много по-голям и по-конкурентоспособен от американския през следващите години.
Въпреки че Tesla изгради бързо завода за сглобяване на автомобили, концернът все още чака окончателно одобрение от местните власти, точно когато Volkswagen AG, Mercedes-Benz AG и Stellantis NV разширяват своята гама от електромобили.
„Наличното водоснабдяване е достатъчно, за да покрие първия етап на фабриката“, заяви министърът на икономиката на Бранденбург Йорг Щайнбах по-рано. След като Tesla разшири завода, „ще имаме нужда от повече вода“, признава обаче той.
50-годишният Мъск се опитва да популяризира завода, за който Tesla изтъква, че в крайна сметка ще произвежда батерии и до 500 хил. електромобила годишно. Той публикува туитове на немски, разговаря с местни политици и организира панаир в стил „Октоберфест“ на строителната площадка на завода през октомври. В същото време Мъск успя да разочарова властите с няколко закъснели промени във фабриката и предизвика възмущение в Германия през миналата седмица, след като публикува шеговито изображение с Адолф Хитлер. Малко след това автомобилният регулатор в страната заяви, че разследва една от функциите от системата за подпомагане на водача на Tesla, известна като Autopilot.
Голяма част от оптимизма относно перспективите за растеж на Tesla тази година се основава на способността на компанията да въведе в експлоатация своите нови фабрики, които строи близо до Берлин и Остин, Тексас. Когато анализаторите на Credit Suisse повишиха целта си за цената на акциите на концерна до 1025 долара от 830 долара през януари, първият цитиран фактор беше разширяването на капацитета. Заводът в Берлин „може да служи като най-важния източник за капацитета на Tesla“, пишат анализаторите на 18 януари.
тесла2
Германските политици подкрепиха инвестицията, след като обещава хиляди нови работни места в регион, в който тежката индустрия не е особено добра развита. И все пак напредъкът по работата около обекта в малкия град Грюнхайде е по-бавен от очакваното, като пандемията от коронавирус, мудната бюрокрация и реакцията на местните жители относно използването на водата забавят началото на търговското производство с няколко месеца.
Неправителствените организации Nabu и Gruene Liga заведоха дела срещи министерството на околната среда на Бранденбург миналата година, заявявайки, че то не е отчело въздействието на изменението на климата при одобряването на 30-годишно разрешително за изпомпване на повече подземни води за фабриката на Tesla. Властите твърдят, че проблемът е управляем и че вече търсят допълнителни доставки на вода. Евентуално съдебно решение в полза на еколозите вероятно ще забави отварянето на фабриката, като има шанс дори да я блокира напълно. Първото съдебно изслушване е насрочено за 4 март.
Експерти твърдят, че някои от опасенията на природозащитниците са основателни. Водните запаси на Бранденбург спадат през последните три десетилетия. Трайните суши през последните четири години доведоха до горски пожари и загуба на селскостопанска реколта. Метеоролозите прогнозират по-чести горещини, което допълнително отслабва способността на местната почва да съхранява водата от валежите.
Фабриката на Tesla ще удвои количеството вода, консумирана в района на Грюнхайде, според Аксел Бронстерт, професор по хидрология в Университета в Потсдам. Той смята, че е „наивно“ да се смята, че запасите ще са достатъчни както за фабриката, така и за жителите, и нарече ситуацията с подпочвените води в Бранденбург „сериозна“.
Независимо от решението на съдиите по делото, местните водоснабдителни дружества ще трябва да инвестират в нова инфраструктура, включително в пречиствателна станция за отпадни води, за да осигурят адекватни доставки – това са големи инженерни проекти, за чието изграждане властите признават, че може да отнеме години.
Миналата година Tesla отбеляза в своя доклад за въздействието на работата ѝ върху околната среда, че водата става все по-оскъдна поради изменението на климата. Компанията заяви, че изпомпва по-малко вода на произведено превозно средство, отколкото повечето утвърдени производители на автомобили, и че предприема стъпки в германския завод за допълнителна водна икономия.
Съгласно договор с местните власти, обектът в Грюнхайде ще получава 1,4 милиона кубически метра вода годишно - достатъчно за снабдяването на град с около 40 хил. жители. Щайнбах посочва, че макар да приема проблемите с околната среда много сериозно, като по-голямата част от местното население подкрепя идеята за фабриката. Той изтъква, че се предвижда и осигуряването на нови водни сондажи.
Но изкопаването на нови кладенци вероятно няма да помогне за потушаването на недоволството и притесненията. Мануела Хойер, която живее само на няколко километра от фабриката, споделя, че Tesla получава преференциално отношение от местните политици, въпреки че това би влошило вече сериозния екологичен проблем.
„От години ни казват, че не трябва да поливаме тревните площи“, посочва Хойер, която е сред гражданите, които активно наблюдават изпълнението на проекта. „Тогава идва най-богатият човек в света и получава всичко, което иска", добавя тя.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 3 години Айде чао чао на тариката и теслите :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар