На климатичната конференция COP 28 в Дубай има много политики за намаляване на потреблението на изкопаеми горива, които "извиват ръцете" и предизвикват множество спорове, но по отношение на електромобилите всички изглеждат единни, пише в анализ Ройтерс. Всички отбелязват изненадващия ръст в търсенето на електрически двигатели в световен мащаб, което беше подкрепено от субсиите, които подобриха технологията и свалиха цените. Това накара и Международната агенция за енергетика (МАЕ) да промени прогнозата си за пика на използването на петрол.
Според организацията около 2030 година потреблението на петрол в света ще стигне върховите 103 млн. барела на ден, спрямо предишните очаквания за 105 млн. барела на ден към 2040 година. Промяната дойде от електрификацията на транспорта, посочват от организацията. Според прогнозите електрическите двигатели ще намалят търсенето с 5 млн. барела на ден към 2030 година.
Транспортът отговаря за 60% от търсенето на петрол в света, посочва Ройтерс. САЩ е най-големият потребител на петрол - около 10% от световното потребление се пада на страната.
Електромобилите са 13% от всички превозни средства по света, като делът им ще се увеличи до 40-45% към края на това десетиление. Този ръст изглежда забележитилен, но според оценките на МАЕ, за да бъдат постигнати целите на Парижкото споразумение, делът на електромобилите трябва да е 70 на сто към 2030 година. Затова и агенцията призовава за увеличаване на субсидиите, за да могат да поевтинеят още батериите.
Бъдещето на сектора зависи основно от цената на електромобилите и от разпространението на зарядни станции. Китай е лидер и по двата показателя. Цената на електромобил в Китай към средата на година е средно малко над 31 хил. евро. Това означава, че най-евтиният електромобили е с 8% по-евтин от своя бензинов еквивалент. И причината са държавните субсидии, както и по-лесния добив до редки метали, които основно се добиват в Китай.
Затова не е изненадващо, но електромобилите вече са 25% от всички китайски автомобили.
За сравнение в САЩ средната цена на електромобилите е 53 хил. долара, тоест с около 5 хил. долара повече от бензинов еквивалент. Ройтерс отбелязва, че страната доста изостава със зарядните станции - едва 52 хил., спрямо 400 хил. в Европа и към 1,2 млн. в Китай.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво
ГДБОП и ДАНС разбиха група за ДДС измами, завлекли хазната с милиони
преди 1 година Електромобилите са бъдещето, но все още далечно. Имат голям потенциал и както се вижда, китайците като най-практични са лидери в това както и в слънчевите панели и вероятно преднината им ще се уголемява - двете се допълват... Останалите вече биха алармата ама не виждам какво могат да направят, китайците не са зависими в никакъв аспект! Вътрешния им пазар е достатъчно голям, имат всичко необходимо. И дори да обявят китайските електрички за шпионски като 5джи-то, само ще ги забавят минимално... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Електромобилите са 13% от продажбите на нови превозни средства, а не 13% от всички превозни средства по пътищата.По света има около 1.5 млрд автомобила и около 2% от тях са електрически, половината от които в Китай.Всъщност към 2050 година все още около половината от колите по пътищата ще са с ДВГ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Никой не отрича успехите на електромобилите за ограничаването на петрола - ФЕЙК! - аз отричам!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Изненадам съм че точно тези под мен са против електричките ! НЕ БЕ ЧЕСТНО , много съм изненадан :) . А злите езици говорят , че в сибирските полета няма литий , няма редкоземни метали ..,.,. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година *Никой не отрича успехите на електромобилите за ограничаването на петрола* - Никой не отрича и бъдещето на електромобилите. Умните хора оспорват методите и аргументите зад принудителното им, стахановско въвеждане в икономическа и технологична среда, абсолютно не-готова за това. Резултатът е недоброволната евтаназия на работещият до сега световен икономически и технологичен модел на цивилизацията с нещо, което има всички признаци, че може и са не проработи лесно и бързо по очаквания начин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година На климатичната конференция COP 28 в Дубай има много политики за намаляване на потреблението на изкопаеми горива, които бяха измислени от хората, дошли с частните си самолети от далечните краища на планетата. Понеже са "много загрижени" за употребата на изкопаеми горива. НЕ БЕ ЧЕСТНО отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Отлично манипулативно заглавие, точно по учебник отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Погледнете картата на ел.станциите в БГ !!! Смешка! Няма станции! Всеки да си зарежда с кабел през балкона! ... А нали се борим за енергийна незавизимост от газа и петрола (на лошите).В много от страните, които постоянно се дават за пример има пощряване на ел.колите! Тук има по-важни неща: да се нагодим конституцията към нуждите си! отговор Сигнализирай за неуместен коментар