IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tesla трябва да измине дълъг път, преди залогът ѝ върху роботакситата да се изплати

В петък Ройтерс съобщи, че компанията спира работата върху евтината си кола и за сметка на това ще развива технологията си за автономни коли

17:56 | 07.04.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Tesla прави рисков залог, ако пренасочи усилията си от платформата си за малки автомобили към роботаксита, тъй като успешното въвеждане на тези коли, които се управляват сами, е в далечното бъдеще, а технологията е изправена пред инженерни и регулаторни препятствия, пише Ройтерс.

Агенцията съобщи в петък, че Tesla е спряла работата по планираната си евтина кола и вместо това ще продължи да развива самоуправляващи се роботаксита на същата платформа. Мъск отговори чрез публикация в платформата Х, че „Ройтерс лъже (отново)“. Той не посочи конкретни неточности.

Агенцията не е успяла да се свърже с Tesla за коментар относно графика зад разработването на самоуправляващите се автомобили, но впоследствие Мъск съобщи в Х: „Роботаксито на Tesla ще бъде представено на 8 август“.

По-силният акцент върху роботакситата е съпътстван от повече риск за най-големия производител на електромобили в света заради сложността на въвлечената технология, казват анализатори.

„Всички останали установиха, че това, което мислеха за дву- или тригодишен проект, се оказва 10- или 20-годишен проект“, казва Филип Купман, преподавател в Carnegie Mellon University, който работи по безопасността на самоуправляващите се автомобили. „Tesla също го установи“, допълва той.

Разработването на автономни коли не върви гладко. В неотдавнашен пример софтуерната компания за автономно шофиране Ghost Autonomy закри в сряда дейностите си в света, като се позова на несигурния път към печалби.

Миналата есен подразделението на General Motors за автономни коли Cruise беше подложено на внимателен преглед от регулаторите, след като един от автомобилите му удари и влачи пешеходец. Това накара американската автомобилна компания да намали работните места и разходите си с 1 млрд. долара. Но главният изпълнителен директор на GM Мери Бара заяви през февруари, че има „огромни ползи от автономната технология“ и че компанията има „невероятно ценен актив“.

Мъск избра да разработва самоуправляващи коли с радар и камери и без LIDAR, технологията за дистанционно измерване на разстоянието до обекти с използване на насочен сноп светлина така както радарът използва радиовълни, и Купман смята, че това е „като да завържеш едната си ръка зад гърба“.

Всеки, който разработва самоуправляващи се автомобили, ще трябва да ги докаже с едно- или двугодишно съвършено представяне, нещо, до което индустрията съвсем не се е приближила, допълва той.

LIDAR дава предимства като способността да работи при всякаква степен на осветяване и по-голям обхват от камерите, но камерите имат по-голяма възможност за визуално разпознаване, отбелязват представители на индустрията.

Някои инвеститори в Tesla и анализатори казват, че оценяването на бизнеса с роботаксита на компанията е много по-трудно, отколкото този с евтини коли.

„Tesla обеща, че всичките ѝ коли ще бъдат напълно автономни след осем години и въпреки че те смениха подхода си няколко пъти през този период, мнозина вярват, че все още им трябват години, за да постигнат пълна автономност“, коментира Джон Крафчик, бивш главен изпълнителен директор на Waymo, технологичната компания за автономно шофиране на Alphabet.

Амбициите на Tesla с роботакситата са обявени на фона на безпрецедентно внимание заради съдебни дела и разследвания на правителството, които подкопават агресивните твърдения на автомобилната компания за способностите на нейните Autopilot и Full Self-Driving системи в помощ на водачите. Тези системи целят да помагат в управлението на автомобила, спирачките и смяната на ленти и не се считат за автономни.

Tesla прие да изтегли над 2 млн. автомобила с Autopilot през декември под натиска на американските регулатори в областта на безопасността и актуализира софтуера за отдалечено управление в системата, като добави още предупреждения за водача, въпреки че оспорва притесненията на правителството за безопасността.

Изтеглянето последва разследване на Националната асоциация за транспортна безопасност на САЩ на катастрофи с участието на технологията, които засилиха притесненията от недостатъчни мерки за безопасност за борба с невнимателните шофьори.

Tesla е изправена и пред разследване на министерството на правосъдието в САЩ заради твърдения, че колите на автомобилната компания могат да се управляват сами.

Tesla предупреди изрично водачите, че трябва да държат ръцете си върху кормилото и да запазят контрола върху колите и че Autopilot не прави колите им автономни.

Брайънт Уолкър Смит, преподавател в университета в Южна Каролина с познания на законите за автономни автомобили, казва, че колите на Tesla към момента не могат да поддържат истинско роботакси.

Допълнителното внимание върху системата на компанията за помощ на водачите следва „няколко поредни години на неизпълнени обещания и много съмнителни твърдения от Tesla и нейния главен изпълнителен директор относно способностите и краткосрочните графици за автоматизирано шофиране“, допълва той.

Освен това Tesla трябва да спазва федерални и местни правила за флотилиите от таксита и тестове на автономни автомобили, казват представители на индустрията. Въпросът с отговорността в кола без шофьор също не е уреден.

В зависимост от щата разработването на роботаксита може да изисква разрешителни за излизане на пътя и тестове, които по-късно може да бъдат оттеглени. Департаментът по моторни превозни средства на Калифорния оттегли през октомври разрешително на Cruise на GM, след като едно от роботакситата му удари и влачи пешеходец.

Представители на САЩ в областта на безопасността актуализираха през 2022 г. някои регулации, за да осигурят път за излизането на пътя и тестването на напълно автономни автомобили без традиционен ръчен контрол като кормило и педали. Представителите подчертаха, че такива коли все пак трябва да осигуряват същите нива на защита на пътуващите като управляваните от хора автомобили.

Но ако Tesla успее, това ще отвори индустрията към още потребители освен тези, които към момента могат да си позволят по-скъпите коли на компанията, казват представители на индустрията.

Джейми Мейърс, анализатор в Laffer Tengler Investments, е впечатлен от иновацията на автомобилния производител и остава оптимист.

„Tesla в общи линии е готова от инженерна гледна точка... и това е естествена близост. И предвид възприемането на Tesla като луксозна марка смятаме, че хората ще бъдат по-скронни да участват“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:11 | 08.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още