Второто понижение на перспективите за печалбата от Volkswagen AG в рамките на три месеца доказва едно нещо: най-големият производител на автомобили в Европа е в упадък, пише Bloomberg.
Германският концерн понижи в петък очакванията си за приходите, печалбата и паричния поток поради свиващото се търсене на своите автомобили. Сега компанията очаква да достави по-малко коли тази година, отколкото през 2023 г. - четвърти годишен спад на продажбите за пет години.
Предупреждението подчертава размера на кризата във Volkswagen, която се препъна в прехода към електрически превозни средства и загуби лидерското си място на пазара в Китай, където нейните марки, включително Audi и Porsche, отстъпват пред местните компании. В Европа главният изпълнителен директор Оливер Блуме се сблъсква с нови предизвикателства, включително с инвазията на китайските марки като BYD Co., както и с конфликт със синдикатите относно възможните съкращения на работни места и безпрецедентното затваряне на заводи в Германия.
И трите големи германски производителя на автомобили - Volkswagen, Mercedes-Benz Group AG и BMW AG – понижиха перспективите за печалбата по-рано този месец.
Спадът в Китай и засилващата се конкуренция от страна на производителите на електромобили, включително Tesla Inc., принуждават производителите на автомобили да правят отстъпки, намалявайки маржовете. Намаляващото доверие на потребителите води до охлаждане в търсенето на автомобили с двигател с вътрешно горене.
Volkswagen доминираше при продажбите на бензинови автомобили в Китай, но не успя да се справи с бързия преход към електрически модели на най-големия автомобилен пазар в света. Местни конкуренти като BYD взеха преднина с иновативни и достъпни модели. За да се опита да промени нещата, Volkswagen сега затваря заводи, установява партньорства с местни производители, включително с Xpeng Inc., и разработва нова марка електромобили, обслужваща по-младите купувачи.
Притежаваните от групата премиум марки, включително Audi и Porsche, са най-големият източник на рентабилност за Volkswagen през последните години, но и те започнаха да изпитват затруднения в Китай. Продажбите на производителя на 911 в азиатската страна се сринаха с 33% през първото полугодие, тъй като купувачите на луксозни стоки се въздържаха от покупки.
В четири от последните пет години глобалните доставки на Volkswagen се свиват. Графика: Bloomberg
„Ползите от мащаба на Volkswagen в Китай вероятно са достигнали своя връх, тъй като местните клиенти започват да залагат на тукашните марки“, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор, базиран в Хамбург, добавяйки, че „бруталната“ ценова война там вреди на рентабилността на Volkswagen.
Докато електрификацията в Китай е в разгара си, Европа изостава. Продажбите се охлаждат, след като редица страни, включително Германия и Швеция, намалиха или премахнаха стимулите за електромобили, хвърляйки Volkswagen, Stellantis NV и Renault SA в низходяща спирала при продажбите.
Китайските производители на електромобили се разшириха междувременно в региона, предлагайки на европейците по-достъпни модели.
Марките на Volkswagen за масовия пазар се намират в още по-лошо състояние. Едноименният бранд за леко коли и звеното за търговски превозни средства се представят значително под очакванията, а Skoda и Seat са заплашени от „влошената макроикономическа среда“, изтъква групата.
Volkswagen предупреди в петък, че глобалните му доставки ще спаднат до около 9 милиона броя за тази година, от 9,24 млн. броя през 2023 г. Преди това компанията прогнозира увеличение от 3%. Сега производителят очаква годишен марж на оперативната печалба от 5,6% - по-малко от прогнозираните през юли 7%, които бяха продукт на предходно низходящо коригиране на оценката. Очаква се нетният паричен поток в автомобилното звено на групата да се свие до по-малко от половината от нивото, което компанията предвижда в най-оптимистичния си сценарий.
Блуме обеща да направи Volkswagen по-конкурентоспособен чрез намаляване на разходите. Той се отказа от договорите за сигурност на работните места в Германия и обмисля за първи път да затвори фабрики в страната. Ръководителите на групата сигнализираха за растящия свръхкапацитет в два автомобилни завода, което ги насочва към продължителен конфликт с мощните германски профсъюзи.


Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода в събота
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри