IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Volkswagen се готви за още една турбулентна година без нови електрически модели

Бедното на нови предложения портфолио на едноименната марка вещае още повече проблеми и изоставане от конкуренцията през 2025 г.

13:30 | 18.01.25 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Volkswagen AG записа една слаба 2024 г., в която продажбите се свиха, като най-големият автомобилен производител в Европа дори повиши перспективата относно закриването на производствени съоръжения в Германия. Но ако анализаторите и феновете на групата си мислят, че най-лошото е останало зад гърба ѝ, тази година може да предложи задълбочаване на проблемите, пише Bloomberg.

Доставките на Volkswagen рискуват отново да се свият, тъй като едноименната му марка не е подготвила нито един нов електромобил за европейския пазар тази година, като ключовите продукти са отложени поради забавяне на разработването на софтуер.

Проблемите са най-сериозни в Китай, където местните производители, водени от BYD Co., доминират с достъпни електрически и хибридни модели. В САЩ, където новоизбраният президент Доналд Тръмп заплашва да повиши митата по вноса, Volkswagen все още не предлага пикапи, които са особено популярни сред американските потребители.

Празнотите в гамата на групата усложняват опитите на главния изпълнителен директор Оливер Блуме да преструктурира индустриалния гигант, който страда от свръхкапацитет и засилваща се конкуренция.

Въпреки че Блуме, който е изпълнителен директор и на Porsche AG – най-рентабилната марка в портфолиото на Volkswagen - сключи сделка в края на миналата година със синдикатите за намаляване на разходите в Германия и разчита на партньорства с Rivian Automotive Inc. и Xpeng Inc., за да подсили присъствието на Volkswagen в САЩ и Китай, тези нови модели ще се появяват към края на десетилетието.

„През следващата година или след това Volkswagen ще бъде принуден да продава стари технологии на нови клиенти“, коментира Матиас Шмид, германски автомобилен анализатор. „Това ще бъде трудно“, добавя той.

Volkswagen все още печели доста от популярните си модели с двигатели с вътрешно горене, но залогът му за гама от изцяло електрически превозни средства не се изпълнява по план. Продажбите стагнират в Европа и спадат в САЩ, тъй като клиентите са отблъснати от намаляващите субсидии и неразвитата зарядна инфраструктура. Производителят допълнително усложни положението си, като представи първите си електрически модели с години закъснение спрямо първоначалните планове и то с проблеми в софтуера.

В Китай, ключов двигател за рентабилността на Volkswagen, пазарът на луксозни електромобили не успя да се развие, което помрачи перспективите за моделите, произведени от германските премиум марки в портфолиото на групата, включително Q8 e-tron на Audi и Taycan на Porsche AG.

На пазара за масови модлеи Volkswagen не успява да се конкурира ефективно с BYD, Nio Inc. и Xiaomi Corp., чиито автомобили на по-ниски цени могат да се похвалят с големи екрани и сложна технология за разпознаване на гласа. Производителят също така не предлага електромобили с разширен пробег, които сега са особено популярни на най-големия автомобилен пазар в света.

„Основният проблем с Volkswagen е продуктът“, смята Стефан Райтман, анализатор в Bernstein. „Те имат производствен капацитет за батерийни електрически превозни средства, които хората обаче не купуват“, добавя той.

Основният конкурент на Volkswagen в Европа Stellantis NV планира да представи нови електрически модели тази година, включително Jeep Wagoneer S и Fiat Grande Panda, тъй като се стреми да възстанови пазарния си дял в САЩ и Европа. Френската група Renault SA залага на търсенето на нови достъпни електромобили, включително Renault 4. BMW AG започва мащабна трансформация на продуктовото си портфолио с първия от своите модели от серията Neue Klasse - средноразмерен SUV с екран, обхващащ предното стъкло, който ще предлага пробег от около 800 км с едно зареждане на батерията. Серийното производство трябва да започне тази година в Унгария.

Блуме предприема мерки за справяне с пропуските в портфолиото на Volkswagen. През ноември едноименната марка започна производството на Tayron, голям SUV, който ще се предлага и като плъгин хибрид, като доставките трябва да започнат тази година.

Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме. Снимка: Bloomberg Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме. Снимка: Bloomberg

Групата обновява популярни модели с двигатели с вътрешно горене, включително VW T-Roc и Audi Q3, и подготвя доставките на Skoda Elroq, един от най-достъпните електрически SUV модели в рамките на концерна.

В Европа Volkswagen успя да защити пазарния си дял благодарение на силното търсене на своите бензинови модели. Той също така драстично подобри софтуера, въпреки че Шмид казва, че имиджът на едноименната марка все още страда от предишните грешки.

Модели от следващо поколение, които анализаторите оценяват като възможни спасители на групата — включително ID. 2all, електромобил на цена под 25 000 евро — няма да се появи на пазара преди 2026 г.

При представянето на колата преди две години Volkswagen каза, че тя ще бъде толкова просторна, колкото Golf и достъпна като Polo - два модела, от които компанията е продала над 57 млн. броя от въвеждането им в средата на 70-те години на миналия век.

В Китай Volkswagen се стреми да възстанови пазарния си дял от следващата година, когато автомобилите, разработени с Xpeng, се появят в шоурумите. Блуме обеща, че тези коли ще включват технология, която ще отговаря по-добре на местните вкусове. Групата има за цел да продава 4 млн. автомобила годишно в Китай до 2030 г. спрямо доставените през миналата година 2,93 млн. броя.

„Въвеждането на нови модели е решение, но е също толкова важно да поддържаме широкото си портфолио“, изтъква Щефан Восвинкел, говорител на Volkswagen. „Работихме усилено през последните няколко години и имаме наистина добри модели с високопроизводителен софтуер и високо качество“, добавя той.

В САЩ, където бизнесът ще се сблъска с нови проблеми, ако Белият дом, ръководен от Доналд Тръмп, наложи по-високи мита, Volkwagen подготвя пикапи и SUV-ове чрез своята възродена марка Scout. Брандът планира да предложи електрически, хибридни и варианти с удължен пробег, но те няма да се появят на пазара преди 2027 г.

Несигурността удря Volkswagen и на родна почва. Германия се разтърсва от двугодишна рецесия и се подготвя за предсрочни избори през февруари. Продажбите на електромобили се сринаха рязко в най-голямата икономика в Европа през 2024 г., като Блуме предупреди, че условията в страната не позволяват на индустриалните компании да издържат на по-силната конкуренция.

Сделката със синдикатите за намаляване на капацитета в Германия и разходите за труд е само началото, посочва Райтман от Bernstein.

„Хубаво е да се намалят разходите, но тук става дума и за намиране на начини продуктите ви да се продават по-добре“, подчертава той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:24 | 18.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 28 rate down comment 2
Nadia_b
преди 3 седмици
Да разкарат от производствената гама всички тролейбуси, да теглят една майна на правилата на ЕС и да се насочат и върнат към ДВГ. Там е истината. Дано с идването на Тръмп се разкарат всички розови понита от ЕК, заедно с розовите им идеи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 20
гъбко
преди 3 седмици
Подцениха хибридите и сега си плащат цената. И втора грешка, някой някъде в мениджмънта решил, че електричките ще са като колите с ДВГ, само заменят двигателя и айде ... Да, ама не ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още