IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Xiaomi хвърля сянка върху европейските производители на суперавтомобили

По-достъпните предложения на китайския производител на смартфони предвещават сътресения в най-високия сегмент на пазара на луксозни автомобили

07:39 | 03.07.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Пазарният дебют на луксозния модел YU7 на Xiaomi предизвика две силни емоции: възхищение от впечатляващата технология и лошо предчувствие за бъдещето на западните автомобилни производители, пише Bloomberg.

YU7 притежава пълен пакет – стилен и технологично издържан SUV с пробег до 835 километра - всичко това на достъпна цена. Базовата версия струва само 253 500 юана (35 400 долара).

Все пак Xiaomi получава малко точки за оригиналност на дизайна — YU7 изглежда като кръстоска между Ferrari Purosangue и McLaren, докато първият ѝ модел, спортният седан SU7, има поразителна прилика с Porsche Taycan.

Все пак това е изумително постижение за производител на смартфони, който навлезе в автомобилната индустрия само преди четири години.

В крайна сметка YU7 отчита близо 300 хил. поръчки в рамките на един час след пускането му в продажба.

Въпреки че в Китай YU7 директно се конкурира с Model Y на Tesla и засега не се предлага в САЩ или Европа, западните производители на луксозни автомобили трябва да се опасяват от все по-усъвършенстваните електрически автомобили, които Китай произвежда.

Как ще се конкурират, след като двигателите с вътрешно горене, които определят марките им, изчезнат? Инвеститорите изглеждат уверени, че Ferrari ще запази своя пазарен дял. Всъщност Китай формира по-малко от 10% от световните продажби на компанията и това не е изненадващо. Моделът V12 Purosangue започва на цена от около 430 хил. долара, като след персонализиране тя расте допълнително.

Porsche и другите германски производители на луксозни автомобили не изглеждат толкова устойчиви. Предлагането на имитиращ звук от 8-цилидров V-образен двигател за своята концептуалната електрическа хиперкола, за която Porsche загатна миналата седмица, няма да е достатъчно, за да привлече достатъчно внимание.  

Електрификацията, автоматизираното шофиране и дигиталната свързаност превръщат автомобилите в смартфони на колела. Поради това компании за потребителска електроника като Xiaomi и Huawei Technologies навлизат на пазара на електрически превозни средства, предлагайки цялостни цифрови екосистеми, което кара провала на Apple  да разработи автомобил да изглежда като още по-голям.

Опасността за производителите на луксозни автомобили е, че продуктите им се превръщат в стока. Бързото ускорение, основен плюс на западните марки спортни автомобили, вече е нещо обичайно при електрическите превозни средства: автомобилите на Xiaomi постигнаха някои блестящи резултати по отношение на времето на обиколка на пистата „Нюрбургринг“.

Междувременно, по-бързите цикли на въвеждане на иновации и разработване на продукти в Китай заплашват да накарат производителите, които не могат да се справят толкова бързо, да изглеждат отживелица.

Потребителските възприятия също се променят. Поне в Китай луксът все повече се свежда до предлагане на усъвършенстван софтуер, гласово разпознаване и изкуствен интелект. Клиентите обаче невинаги са склонни да плащат много за тези функции.  

„Apple Watch може да прави всичко по-добре: може да прави хиляда повече неща; много по-прецизен е; може да измерва сърдечната честота. Но никой не би платил 200 хил. долара за Apple Watch“, изтъква главният изпълнителен директор на Bugatti-Rimac Мате Римак, обяснявайки защо продажбите на електрическата хиперкола Nevera на стойност над 2 млн. долара са разочароващи и защо новата кола на Bugatti за 4,5 млн. долара, Tourbillon, предлага аналогови инструменти и хибридно задвижване, за да запази ексклузивността си.

Въпреки че продажбите на електромобили в Китай се увеличават, най-високият сегмент на пазара остава сравнително малък, отчасти защото потребителите могат да получат качествени технологии и комфорт в интериора на много по-ниски цени.

Все пак някои от електрическите автомобили на BMW впечатляват, като се очаква компанията да надгради това с предстоящата си технология в Neue Klasse. Но продуктите на други западни производители често не са достатъчно добри, като се има предвид колко струват. Mercedes-Benz Group се затруднява при продажбите на електрическата версия на емблематичния си SUV G-CLass, G580, която се предлага на цена от 160 хил. долара, отчасти поради ограничения пробег.

Нищо чудно, че Lamborghini не планира да пусне първия си електромобил до края на десетилетието, докато Ferrari NV съобщава, че отлага втория си електрически модел поне до 2028 г.

Но отлагането крие рискове, тъй като през това време Xiaomi, Aito, Maextro и Yangwang ще напреднат още повече.

Главният изпълнителен директор на Porsche, Оливер Блуме заяви, че не смята Xiaomi за конкурент и твърди, че е „спокоен“ относно постиженията на компанията на пистата. „Клиентите, които обичат спортния характер и динамиката на шофиране на Porsche, се придържат към марката“, заяви той пред анализатори през март.

Въпреки това базираният в Щутгарт автомобилен производител изглежда е приел, че най-добрите му дни в Китай са отминали. Вместо да намали цените, той затваря около една трета от местните си търговски представителства, след като сравнително скъпите електрически модели Taycan и Macan се провалиха на пазара. Блуме не изключва възможността Porsche да се откаже напълно от продажбата на електрически автомобили в Китай.

Засега САЩ са на практика забранени за китайските електромобили поради комбинация от мита и правила за киберсигурност. И макар европейските налози да не са толкова високи, китайските луксозни марки досега постигат само ограничен напредък в региона.

Лоялността на потребителите към отдавна утвърдени марки, бавният темп на електрификация и трудностите при установяването на мрежи за продажби и сервиз предлагат на западните автомобилни производители известна защита у дома. Но на развиващите се пазари – към които китайските автомобилни производители сега агресивно се насочват – ситуацията е различна.

В крайна сметка единственият начин производителите на луксозни автомобили да защитят устойчиво цените си в ерата на електрическите и софтуерно дефинираните превозни средства е да покажат, че могат да надминат най-доброто, което Китай може да предложи. Но това ще бъде много трудна задача.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:39 | 03.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още