270 млн. евро са били инвестирани в бизнес имоти у нас през 2019 г., показват данни на консултантската компания Colliers International, само през второто полугодие на миналата година инвестиционният обем е достигнал 103 млн. евро.
Сделките с парцели за строеж за привлекли най-голям дял от инвестициите през 2019 г. с 37%, следвани от офис площите с 29 на сто и хотелите с 15 на сто. 11% от инвестициите в бизнес имоти у нас през миналата година са били съсредоточени в търговски площи, показват данните на компанията.
66% от инвеститорите са били местни купувачи. За цялата 2019 г. делът на продажбите на активи, които са доходоносни в момента на покупка, достига 54%. Останалите активи са били предимно парцели или сгради, които предстои да се доизградят, да се смени предназначението им или тепърва да се запълнят с ползватели.
Нивата на доходността в трите основни сегмента на пазара на бизнес имоти са останали стабилни през миналата година – 8% при офисите, 7,25% при търговските площи и 9,50% при индустриалните имоти, сочат данните на Colliers.
Офис площи – ръст на предлагането
Общият обем на офис площите клас А, В и С в София е достигнал близо 2,3 млн. кв. м, а предлагането е нараснало с 4% през второто полугодие на миналата година. Това е довело до лек превес на обемите от офис площи клас А спрямо тези от клас В. През 2019 г. са сключени сделки за 175 680 кв. м, като обемът е сходен с 2018 г. Двигатели на търсенето през разглеждания период са били IT и аутсорсинг секторът с дял от 55% от сключените сделки. Следват професионалните услуги с 21 на сто, търговията с 8 на сто, банките и финансовите услуги със 7%.
Обемът на нетно усвоените площи през миналата година е достигнал 135 400 кв. м, а средните нива на свободните площи на пазара регистрират незначителен ръст до 11 на сто. Средните офертни наеми са запазили нивата си от 13,5 евро на кв. м за клас А и 10 евро на кв. м за клас В. На етап активно строителство са 396 хил. кв. м и се очаква да бъдат завършени между 2020 и 2022 г.
Трите най-динамично развиващи се офис зони продължават да са районите около 7-11 км на бул. „Цариградско шосе“, Бизнес Парк София и кв. „Хладилника“. Съвкупният им дял от целия пазар на офис площи в столицата нараства и достига 35%, като той се е удвоил спрямо 2017 г.
Colliers очаква търсенето на качествени модерни офис площи в установени бизнес локации да остане стабилно и през тази година, а заради активното строителство тенденцията за усвояване на площите на етап „в строеж“ ще се запази. Компанията прогнозира че тя ще доведе и до формирането на нови бизнес локации.
През 2020 г. на пазара ще излязат 132 хил. кв. м офис площи клас А и В, като 23% от тях ще бъдат съсредоточени в зоната на Sofia Tech Park. Colliers очаква нови за България компании да разгледат възможностите за стартиране на операции в столицата, както и в други големи градове като Пловдив, Бургас и Варна. „Високата конкурентност между работодателите на пазара на труда и стремежът към поддържане на висока ефективност на служителите мотивира компаниите да обръщат все по-голямо внимание на офис пространствата и работните условия в тях. Това оказва пряко влияние върху характеристиките на търсене на нов офис, към които в допълнение на стандартните като добра локация, транспортна обезпеченост и допълнителни услуги, се добавят все повече изисквания, свързани с общите части и заобикалящата среда”, отбелязва Colliers.
Търговски площи – поглед към по-малки градове
В края на 2019 г. общото предлагане на модерни търговски площи е достигнало 796 хил. кв. м и бележи ръст от 3 на сто. Причината е откриването на търговския център Delta Planet във Варна през миналата пролет. В резултат на това индикаторът „наситеност към търговски площи на 1000 души население“ за морската столица е регистрирал ръст от 247 кв. м на 366 кв. м, а за България като цяло е нараснал до 114 кв. м.
През миналата година е продължило развитието и модернизирането на съществуващите търговски паркове в страната. Нови проекти са започнали в градове с под 80 хил. души население като Шумен и Благоевград. Главните търговски улици в четирите най-големи града в страната регистрират стабилна заетост на годишна база, а търговецът с най-голям брой откривания на търговски обекти през втората половина на 2019 г. е Pepco с 23 магазина.
Сред някои от новите марки, които са навлезли на българския пазар през второто полугодие, са Miniso, Nespresso, Madame Coco, Tezenis, Avva, Bottega del Sarto, Brums, Spa Ceylon и Lapin House.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ