Няколко учени задават въпроса дали 689 003 потребители на Facebook, чиито новинарски поток е бил манипулиран, са били достатъчно добре информирани и са дали съгласие за проучването. Facebook обяснява, че неговите потребители са дали съгласието си за такива изследвания, когато са се регистрирали и се съгласили с общите условия.
„Наистина е смешно да се твърди, че едно кликване върху кутийка в уеб представлява информирано съгласие", казва Дейвид Горски, хирург, изследовател и главен редактор на блога Science-Based Medicine. Горски обяснява, че реакцията на експеримента показва „истинска културна празнина" между медицинските и психологическите изследвания от една страна, и технологичните компании, от друга. Най-малкото, потребителите трябва да имат възможност да изберат дали да участват в подобно изследване, или не, казва той.
Джонатан Морено, професор по медицинска етика и здравна политика в Университета на Пенсилвания, също критикува проучването. „Изпращат на хора, чието емоционално състояние не е известно, послания, които биха могли да нарушат психическото им състояние", казва той.
Други обаче защитават провеждането на подобно изследване и считат критиката върху Facebook за нечестна. „Това изследване се ползва погрешно за гръмоотвод", казва Николас Христакис, социолог в университета в Йейл, който използва за свои изследвания данни на Facebook. „Маркетингът сам по себе си цели да влияе върху чувствата на хората. Компаниите в САЩ работят всеки ден над A/B тестове, които засягат всеки един от нас. Facebook е критикуван, защото е обявил изследванията си публично, докато другите компании просто ги пазят в тайна“.
Университетът Корнел публикува изявление на своя уебсайт, в който се твърди, че Контролният съвет не е проучвал изследването, тъй като изследователите са имали достъп до резултатите, но не и до потребителските данни.
Изследователите на Facebook са използвали потребителски данни за пазарни проучвания и академични изследвания. Така например социалната мрежа изследва кой пътува за мачовете от Световното първенство, как се променя комуникацията на даден потребител след раздяла и дали радостните новини се разпространяват по-бързо, отколкото отрицателните.
Ако Facebook си сътрудничи с академичната общност, данните трябва да бъдат прегледани и от независима комисия от съответния университет. Но някои изследователи твърдят, че тази система има слабости, защото органите нямат опита с данните, които са генерирани от милиони потребители онлайн. „Комисиите едва сега започват да свикват с научните изследвания в областта на социалните медии", казва Лесли Мелцер Хенри от Института по биоетика в университета „Джон Хопкинс“.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично