По отношение на споразуменията за свободна търговия като СЕТА с Канада и ТПТИ със САЩ най-основателни са критиките и притесненията, свързани с въвеждането на арбитражни модели за решаване на спорове, тъй като това не е типично за европейската правна система. В света на бизнеса арбитражът е предпочитан способ за решаване на спорове, тъй като процесът е по-бърз и гъвкав. От друга страна обаче не са напълно лишени от основание критиките, че този способ донякъде поставя в по-благоприятно положение бизнес субектите или транснационалните компании.Това каза юристът Христо Христев в предаването Invest/Or в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Обикновено за инвестиционните договори е типично включването на клаузи, които предвиждат възможност чуждестранни спрямо управляемата национална юрисдикция компании да могат да решават спорове, свързани с техни инвестиции чрез международни арбитражи, а не чрез националните съдилища. Тези арбитражи не се различават от познатите в българското право арбитражи, каза Христев.
Тези международни арбитражи, при които решението се взима от комисия, не е някаква коренна новост, а съществува в много държави. В България дори има над 50 такива договора. За повечето европейски държави положението е аналогично. Притесненията по отношение на тези клаузи в споразумението с Канада идват оттам, че този механизъм се генерализира. Според мнозина критици това споразумение ерозира установения в Европа общ модел на юрисдикционно решаване на споровете. Другата основна критика е, че се съдържат редица клаузи, които изискват признаване на стандарти между ЕС и Канада.
Вижте повече във видеото от втората част на предаването:
Изминали издания на Invest/Or гледайте тук
Следете Invest/Or и във Facebook
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Седмичното обзорно пазарно предаване „Invest/Or” се излъчва всяка неделя от 20 часа по Bloomberg TV Bulgaria.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025