Учените залагат на авангардни решения за охлаждане на планетата

Три геоинженерни проекта имат за цел да променят химията на атмосферата и океаните, докато критиците предупреждават за нежелани последствия

09:02 | 18.02.24 г. 9
Снимка: Bloomberg L.P.

Изхвърляне на химикали в океана? Пръскане на солена вода в облаците? Инжектиране на отразяващи частици в небето? Учените прибягват до някога немислими техники за охлаждане на планетата, защото глобалните усилия за ограничаване на емисиите на парникови газове се провалят, пише Wall Street Journal.

Тези геоинженерни подходи някога са били смятани за табу от учени и регулатори, които се страхуват, че подобна човешка намеса в околната среда може да има непредвидими последици, но сега експертите получават средства от данъкоплатците и частни инвестиции, за да излязат от лабораторията и да тестват тези методи на открито.

Промяната отразява нарастващата загриженост, че действията за намаляване на емисиите на парникови газове не се развиват достатъчно бързо, за да предотвратят разрушителните ефекти от горещините, бурите и наводненията, влошени от изменението на климата.

Геоинженерството не е заместител на намаляването на емисиите, изтъкват учени и бизнес лидери, участващи в проектите. По-скоро това е начин да се забави затоплянето на климата през следващите няколко години, като същевременно се печели време за преминаване към лишена от въглерод икономика в по-дългосрочен план.

Този месец учени на борда на кораб край североизточното крайбрежие на Австралия близо до островите Уитсъндей пръскат солена водна смес през дюзи под високо налягане във въздуха в опит да осветят облаците на ниска надморска височина, които се образуват над океана. Учените се надяват, че по-големите, по-ярки облаци ще отблъснат слънчевата светлина далеч от Земята, ще засенчат повърхността на океана и ще охладят водите около Големия бариерен риф, където затоплянето на температурата на океана е допринесло за масовото измиране на корали.

Проектът, известен като изсветляване на морските облаци, се ръководи от университета Southern Cross като част от програмата за възстановяване и адаптиране на рифовете на стойност 64,55 млн. щатски долара (100 милиона австралийски долара). Програмата се финансира от партньорството между Reef Trust, инструмент на австралийското правителство, и Фондацията на Големия бариерен риф и включва природозащитни организации и няколко академични институции.

В Израел стартъп компания, наречена Stardust Solutions, започна да тества система за разпръскване на облак от малки отразяващи частици на около 60 000 фута (18,2 км) надморска височина, отразявайки слънчевата светлина, за да се охлади атмосферата в концепция, известна като управление на слънчевата радиация, или SRM.

Янай Йедваб, главен изпълнителен директор на Stardust и бивш заместник-главен учен в Израелската комисия за атомна енергия, отказва да разкрие състава на патентованите частици.

Три геоинженерни проекта целят да охладят планетата чрез аваганардни решения. Снимка: WSJ Три геоинженерни проекта целят да охладят планетата чрез аваганардни решения. Снимка: WSJ

Йедваб изтъква, че Stardust е набрала 15 млн. долара от двама инвеститори и е провела въздушни тестове на ниско ниво, използвайки бял дим, за да подготви пътя на частиците в атмосферата. След като компанията завърши тестовете за безопасност на закрито, тя възнамерява да проведе ограничен тест на открито на дисперсионната технология, устройствата за наблюдение и частиците през следващите няколко месеца, добавя Йедваб.

В Масачузетс учени от Океанографския институт „Уудс Хоул“ (WHOI) планират това лято да излеят 6000 галона течен разтвор на натриев хидроксид в океана на 10 мили южно от остров Мартас Винярд. Те се надяват, че химическата база ще намали киселинността на повърхностна вода и ще абсорбира 20 тона въглероден диоксид от атмосферата, съхранявайки го в океана.

Този химикал позволява на океанската вода да поеме повече въглерод, без да провокира допълнително подкиселяване на водата, изтъква Адам Субхас от WHOI.

Последна актуализация: 08:49 | 18.02.24 г.
Още от Екология и ESG виж още

mr. Yoda
преди 2 месеца
Zig-Investor-Heil ! Zig Cemtrails!
преди 2 месеца
И последното ниво вече е това за което се говори и в статията тук. Опитът за цялостна модификацията на климата на глобално ниво чрез контролиране на слънчевата радиация която достига до земята. Това става чрез промяна на състава на атмосферата. Впръскване на различни газове които не им е мястото там! И впръскване на рефлективни нано частици които отразяват част от слънчевата светлина обратно в космоса. Казано на *** език - искат да затъмнят слънцето! Това е изключително опасно!
преди 2 месеца
Като започнем от най ниското ниво и стигнем до най високото ниво модификацията на климата е факт! Това не е нещо от бъдещето а е нещото което ВЕЧЕ се ПРАВИ! И се прави активно поне 30 години. На най ниското ниво можем да дадем пример с изстрелването на ракети против градушка. Знаете че и в България имаше такава програма през социализма. Следващото ниво са програмите за cloud seeding. Изкуствено предизвикване на дъжд или снеговалеж. Това се прави още от 1950г. в много държави.
преди 2 месеца
Тези неща които сега ни ги представят като бъдещи "проекти" всъщност се правят активно още от средата на 90-те години. Опитите за модификация на климата започват още след втората световна война. Около 1950г. На практика веднага след изобретяването на турбофен самолетите и ракетните двигатели. Няма велика сила която да не е правила такива опити! Така наречените кемтрейлс не са просто налудничава теория са а са абсолютна реалност. Държавни военни и частни компании се занимават с това.
aldy
преди 2 месеца
УчЕните са толкова учЕни, колкото баба ми е трамвай. Просто изпечени шарлатани, доящи огромни държавни средства за лично обогатяване. Явно търговията със "зелен хайвер" е много перспективна.
aldy
преди 2 месеца
Новите Остап Бендеровци дали са надушили, че Гълфстриймът се кани да промени движението и че Европата я чака Малък ледников период? Та ще кажат колко ефективно са опушили и изсветлили облаците, изместили земната ос и понамалили слънчевата радиация. Иди_отен, сър...
Tikva007
преди 2 месеца
До: cyclop: Връщането в средновековието вече звучи като мечтана идилия в сравнение с бъдещето, което ни готвят новопокръстените в марксистко-ленинско-троцкистките блянове зеленокоммунета - цифрови пари, екоцид и изкуствени хора за надзиратели на биоматериала.
cyclop
преди 2 месеца
Да замърсяваме навред, за да се "борим" с естествени, циклични процеси! Нищо странно няма! Да откраднем трилиони и да съсипем природата и да върнем цивилизацията в средновековието! Нали се борим с "клаймътченч", всичко си "заслужава".