След повече от 50 години всичко приключи: последният самолет 747 напусна големия завод на Boeing в Еверет, близо до Сиатъл. Това е краят на класическия самолет, който някога бе наричан „Кралицата на небето". Самолетът първо ще завърши тестови полети и ще бъде пребоядисан, преди да бъде предаден на клиента Atlas Air Worldwide в началото на следващата година.
През 2020 г. Boeing обяви, че ще прекрати производството на 747. Решението не беше изненада: компанията отдавна обмисляше да спре производството поради липса на търсене.
Най-големият пътнически самолет в света извършва първия си полет през 1969 г., а около година по-късно първият самолет влиза в редовна експлоатация при тогавашната американска авиокомпания Pan Am.
На 15 януари 1970 г. първата дама на САЩ – Пат Никсън, кръщава първия 747 на Pan Am - Clipper Victor, на международното летище във Вашингтон в присъствието на председателя на Pan Am Наджеб Халаби. Вместо с шампанско самолетът се полива с червена, бяла и синя вода. Въвеждането в експлоатация на 747 се случва на 22 януари 1970 г., обслужвайки курса на Pan Am Ню Йорк – Лондон, а реално първият полет е бил плануван за вечерта на 21-ви, но прегряването на един от двигателите на оригиналния самолет забавя полета. Пътуването се забавя с около 6 часа до ранните часове на другия ден, докато се намери заместител.
С най-новия вариант 747-8, който има по-дълъг горен етаж, нови крила и по-икономични двигатели и предлага място за повече от 600 пътници, Boeing успя да натрупа точки само при няколко авиокомпании.
Boeing произвежда общо 1574 екземпляра от гигантския самолет. С края на производството самолетът, разбира се, няма да изчезне от небето, но и там 747 става все по-голяма рядкост. Големите американски авиокомпании United и Delta извадиха самолетите от флота си преди години. След като пандемията от коронавируса парализира международния въздушен трафик през 2020 г., Qantas и British Airways направиха същото.
There she goes!
The last 747 has left our Everett factory ahead of delivery to Atlas Air in early 2023. #QueenOfTheSkies
Photos: Boeing/Paul Weatherman pic.twitter.com/duzgr6MzQl
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) December 7, 2022
Един от най-важните клиенти на 747 е Lufthansa. Тя получи 19 от общо 47-те екземпляра на най-новата пътническа версия 747-8, с която Boeing искаше да натрупа точки срещу още по-големия Airbus A380 след началото на хилядолетието. Последният самолет е предаден от американския производител на Lufthansa през декември 2015 г.
Германската авиокомпания разполага и с няколко по-стари самолета Boeing 747-400.
За Boeing моделът вече не е от голямо значение. Напоследък той се строи практически само като товарен самолет - с изключение на специална версия като правителствения самолет Air Force One на САЩ.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска