IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Краят на една легенда: Последният 747 напуска завода на Boeing

Най-големият пътнически самолет в света извършва първия си полет през 1969 г.

14:18 | 07.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

След повече от 50 години всичко приключи: последният самолет 747 напусна големия завод на Boeing в Еверет, близо до Сиатъл. Това е краят на класическия самолет, който някога бе наричан „Кралицата на небето". Самолетът първо ще завърши тестови полети и ще бъде пребоядисан, преди да бъде предаден на клиента Atlas Air Worldwide в началото на следващата година.

През 2020 г. Boeing обяви, че ще прекрати производството на 747. Решението не беше изненада: компанията отдавна обмисляше да спре производството поради липса на търсене.

Най-големият пътнически самолет в света извършва първия си полет през 1969 г., а около година по-късно първият самолет влиза в редовна експлоатация при тогавашната американска авиокомпания Pan Am.

На 15 януари 1970 г. първата дама на САЩ – Пат Никсън, кръщава първия 747 на Pan Am - Clipper Victor, на международното летище във Вашингтон в присъствието на председателя на Pan Am Наджеб Халаби. Вместо с шампанско самолетът се полива с червена, бяла и синя вода. Въвеждането в експлоатация на 747 се случва на 22 януари 1970 г., обслужвайки курса на Pan Am Ню Йорк – Лондон, а реално първият полет е бил плануван за вечерта на 21-ви, но прегряването на един от двигателите на оригиналния самолет забавя полета. Пътуването се забавя с около 6 часа до ранните часове на другия ден, докато се намери заместител. 

С най-новия вариант 747-8, който има по-дълъг горен етаж, нови крила и по-икономични двигатели и предлага място за повече от 600 пътници, Boeing успя да натрупа точки само при няколко авиокомпании.

Boeing произвежда общо 1574 екземпляра от гигантския самолет. С края на производството самолетът, разбира се, няма да изчезне от небето, но и там 747 става все по-голяма рядкост. Големите американски авиокомпании United и Delta извадиха самолетите от флота си преди години. След като пандемията от коронавируса парализира международния въздушен трафик през 2020 г., Qantas и British Airways направиха същото.

Един от най-важните клиенти на 747 е Lufthansa. Тя получи 19 от общо 47-те екземпляра на най-новата пътническа версия 747-8, с която Boeing искаше да натрупа точки срещу още по-големия Airbus A380 след началото на хилядолетието. Последният самолет е предаден от американския производител на Lufthansa през декември 2015 г. 

Германската авиокомпания разполага и с няколко по-стари самолета Boeing 747-400.

За Boeing моделът вече не е от голямо значение. Напоследък той се строи практически само като товарен самолет - с изключение на специална версия като правителствения самолет Air Force One на САЩ.

Последна актуализация: 14:18 | 07.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Индустрия виж още

Коментари

Финанси виж още