IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Boeing плаща глоба от 200 млн. долара на щатски регулатор заради 737 Max

Според Комисията по ценните книжа и фондовите борси кампанията е била наясно с проблемите на модела, но е подвела инвеститорите 

09:21 | 23.09.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Американският самолетостроител Boeing ще плати висока глоба в рамките на спора си с Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ (SEC) след двете катастрофи на злополучния самолет 737 Max. 

Комисията по ценните книжа и фондовите борси обвини компанията и тогавашния главен изпълнителен директор на Boeing Денис Мюленбург в подвеждане на инвеститорите относно безопасността на самолетите 737 Max. Комисията обяви, че Boeing ще трябва да плати глоба в размер на 200 млн. долара (около 203 млн. евро), а Мюленбург - глоба в размер на 1 млн. долара. Нито Boeing, нито Мюленбург са признали, че са извършили нарушение, но са се съгласили с плащането.

В свое изявление Boeing заяви, че споразумението приключва разследването на Комисията за ценни книжа и борси и че „нито признава, нито отрича" твърденията.

„В отговор на тези произшествия направихме широки и дълбоки промени в цялата ни компания - фундаментални промени, които укрепиха процесите ни по безопасност и надзора на въпросите на безопасността, както и подобриха културата ни на безопасност, качество и прозрачност", се казва в изявление на Boeing, в което се споменават двете катастрофи на самолети 737 Max. Мюленбург не е отговорил веднага на молбата за коментар на Bloomberg.

След края на борсовата сесия в четвъртък акциите на Boeing се промениха незначително. Досега през тази година книжата на компанията са поевтинели с 31%.

737 Max на индонезийската авиокомпания Lion Air падна в Яванско море през октомври 2018 г. Друга машина от същия модел на Ethiopian Airlines падна край Адис Абеба през март 2019 г. И в двата случая системата за автоматичен контрол на полета е насочила носа на самолета надолу поради погрешно разчитане на данните от един датчик и пилотите не са успели да възстановят ръчния контрол върху полета.

Проверката на Комисията по ценните книжа и фондовите борси (SEC) се съсредоточи върху многократните уверения на Мюленбург, че инженерите на компанията са спазили практиките си за безопасност при проектирането на софтуерна система, задействана от една точка на отказ, която е затруднила пилотите при двете фатални катастрофи.

Двете трагедии доведоха до едно от най-дългите преустановявания на полети в историята на авиацията. Преди това Boeing плати 243,3 млн. долара глоба като част от споразумение за 2,5 млрд. долара с Министерството на правосъдието на САЩ за прекратяване на наказателното разследване през януари 2021 г. По-голямата част от тази сума бе преведена на авиокомпаниите, чиито самолети 737 Max бяха заземени за близо две години.

Около месец, след като полет 610 на Lion Air пада в Яванско море край бреговете на Индонезия, Boeing издаде прессъобщение, „редактирано и одобрено от Мюленбург", в което се изтъкват пропуските в поддръжката на авиокомпанията и се дават уверения за безопасността на самолета, твърди SEC. В изявлението на компанията не се съобщава, че вътрешният преглед на безопасността вече е установил, че системата за контрол на полетите, известна като "MCAS", представлява постоянен проблем и че Boeing вече е започнал да преработва софтуера.  Двете трагедии с Boeing 737 Max доведоха до едно от най-дългите преустановявания на полети в историята на авиацията. Снимка: Bloomberg Двете трагедии с Boeing 737 Max доведоха до едно от най-дългите преустановявания на полети в историята на авиацията. Снимка: Bloomberg

След като през март 2019 г. в Етиопия се разби втори самолет 737 Max - което накара регулаторите да приземят самолетите 737 Max по целия свят - Мюленбург заяви пред анализатори и репортери, че компанията е потвърдила, че „сме следвали точно стъпките в нашите процеси на проектиране и сертифициране, които постоянно произвеждат безопасни самолети“. 

„Във времена на кризи и трагедии е особено важно публичните компании и ръководителите да предоставят на пазарите пълна, честна и вярна информация", заяви в изявление председателят на Комисията по ценни книжа и фондови борси Гари Генслър, като добави, че Boeing и Мюленбург не са изпълнили задълженията си. „Те са подвели инвеститорите, като са предоставили уверения за безопасността на 737 MAX, въпреки че са знаели за сериозните опасения за безопасността“. 

Последна актуализация: 09:21 | 23.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още