IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Вълната от върнати стоки създава нови главоболия за търговците на дребно

Повечето търговци започват да таксуват потребителите за връщането на онлайн покупки

10:54 | 22.02.23 г. 2
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Предпазливите потребители започнаха годината с вълна от върнати стоки, създавайки главоболия за търговците на дребно и подчертавайки колко притиснати са от по-високите разходи за живот, пише Bloomberg.

Върнатите стоки са се увеличили с 20% през януари в ReBound – компания, която управлява връщанията към търговците, тъй като потребителите в цял свят стават все по-избирателни заради по-затегнатите бюджети. Клиентите на компанията включват бранда за обувки Crocs и марката за връхни дрехи Helly Hansen.

Повечето търговци започват да таксуват потребителите за връщането на онлайн покупки. Британската модна верига New Look въведе такса след подобни ходове от Zara и Boohoo Group миналата година.

Най-високата инфлация от около 4 десетилетия натежава на потребителите и ги кара да приоритизират стоки от първа необходимост като храна и отопление. Тъй като все повече потребители купуват на кредит и връщат стоки в магазините, по-добрите от очакваното продажби по Колега може да не са били толкова значими, колкото някои наблюдатели се надяваха.

„Хората стават все по-придирчиви към това, което искат да запазят“, казва Пипа Стивънс, анализатор в консултантската компания GlobalData в Лондон. „Много търговци на дребно се борят с това“.

Рекламациите са скъпи за търговците както заради изгубени приходи, така и заради разходите да се опитат да продадат даден артикул отново. Само във Великобритания стоки за около 6 млрд. паунда (7,2 млрд. долара) са били върнати миналата година и се очаква тази сума да нарасне до над 7 млрд. паунда до 2027 г., посочва GlobalData. Най-големият двигател са неподходящите дрехи и обувки.

Boohoo предупреди за значително по-високи нива на връщане, когато компанията намали насоките си за печалба през септември и оттогава насам компанията за бърза мода казва, че продажбите ще се свият с около 12% през финансовата ѝ годината, която приключва този месец.

Конкурентът Asos също отчасти обвинява връщането на продукти за занижените си насоки и миналия месец търговецът каза, че тенденцията не отминава. За разлика от Boohoo, която таксува по 1,99 паунда за върнат пакет, Asos държи връщанията безплатни отчасти защото помещава 850 бранда, така че размерът често е непредсказуем за потребителите. Главният изпълнителен директор Хосе Антонио Рамос Каламоне нарича безплатните връщания ключова част от стратегията на компанията.

Рекламациите се увеличиха от пандемията насам, когато блокадите означаваха, че повечето покупки на дрехи са за вкъщи, а за тях не е нужно да са съвсем точни. Връщането в офиса и по събития, в комбинация с по-високите разходи за живот, накара потребителите да търсят повече нови дрехи.

„В момента потребителите запазват само онова, което наистина заобичват“, казва Джел Шьонмакер, управляващ директор в ReBound. “Изключително високите сметки на домакинствата засилиха още повече тази тенденция“.

Само във Великобритания връщанията между Коледа и Нова година са се повишили с 26% до над 50 хил. пакета, посочва ParcelLab, която работи с брандове като H&M и Bose.

Проблемът означава планини от стоки, оставени да гният по сметищата, тъй като само 75% от върнатите продукти се препродават. Доставчикът на склад GXO Logistics помага на търговците на дребно да доставят артикулите обратно на клиентите чрез повторно етикетиране, почистване и поправка на счупени продукти. Миналата година повече от 1 млн. продукта потребителска електроника са били върнати на GXO в цяла Европа и поне 90% са били препродадени, посочва главният стратегически директор Нийл Шелтън.

„Виждаме значителен тласък от страна на компаниите да използват повторно инвентара, който се връща и да стимулира продажба, надяваме се на пълна цена“, казва Шелтън, чиято фирма осигурява складове за търговци на дребно като Currys, Marks & Spencer и Asos.

Шелтън дава пример с един търговец на дребно, при който е финансово изгодно да се пренасочат стоки за препродажба само ако струват поне 25 паунда поради свързаните с това разходи. GXO използва технология и складова логистика, за да намали тази сума до 7 паунда, казва той. Въпреки това в някои случаи Amazon.com и Target позволяват на клиентите да запазят стоки с ниска стойност с пълно възстановяване, за да избегнат разходите за връщане на стоките.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:55 | 22.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Мода виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 1
doba
преди 1 година
До: Repoman: поръчвам си зимно яке и получавам пакет като за тениска. И - обратно. После следващите - пак зимно яке и ми доставят - суитшърт. И - обратно. Май някои искат да печелят на мой гръб, НО - не минава. Поне засега :) Връщам около 5-10% от моите поръчки в мрежата, всичко друго е ок :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 6
Repoman
преди 1 година
Нормално е като връщаш без причина, т.е. без да е имало дефект или повреда на стоката, да си плащаш. Все пак най-малкото куриерите си струват пари, един път насам, после наобратно, отделно някой трябва да върне стоката в склада. Фирмите за да покрият тези разходи вдигат цените, което води до инфлация. Затова, като си поръчал нещо и после го връщаш щото така ти скимнало, да си плащаш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още