IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Истерии в преследване на престижа: Къде (не) ни води псевдореформата в образованието

Образованието се върти в омагьосания кръг на колективната безотговорност и нормативни експерименти

12:42 | 15.06.17 г. 6
<p>
	Законовите поправки по същество не водят до подобряване качеството на образованието, а само до бюрократични промени. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Законовите поправки по същество не водят до подобряване качеството на образованието, а само до бюрократични промени. Снимка: Архив Ройтерс

Повече пари, повече качество?

Основната мантра на всяко правителство е, че образованието е приоритет, че ще се осигурят повече пари (евентуално утре) за заплати на учителите, за обновяване на материалната база и за какво ли още не. Другата любима мантра е, че най-важни са учителите и тяхната подготовка.

Подготовката на преподавателите и парите обаче са ресурс, който трябва да се ползва отговорно. Вдигането на заплатите и най-модерните ремонти (ако си представим, че се направят такива) няма автоматично да доведат до повишаване на качеството на образованието заради колективната безотговорност и демотивацията.

За образованието на децата на първо място лична отговорност носят родителите. Според едно изследване на Института за пазарна икономика учениците от малките общини и малцинствените общности показват значително по-ниски резултати на външните оценявания и матурите, въпреки че техните училища получават по-големи субсидии. Разковничето – средата и достъпът до културни и образователни ресурси първо вкъщи. Никакви заплати няма да успеят да компенсират дефицитите на средата.

Резултатите от международното изследване PISA също показват, че децата на по-образовани или поне достатъчно мотивирани родители, които имат достъп до литература, изкуство, култура и наука, постигат по-добри резултати в тестовете.

Вторият фактор, който дърпа образованието назад – силната централизация, която в последните години си позволява да си прави всякакви нормативни експерименти и хвърли и без това затъналата образователна система в още по-голям бюрократичен хаос. Директори и учители, които проявят и най-малката „фантазия“ за разнообразяване на скучния и тежък учебен материал и се опитват да въвеждат различни иновации в преподаването, неодобрени на централно ниво, подлежат на сериозни санкции.

Заедно с натиска, който идва по линията на делегирания бюджет – за задържане на ученици на всяка цена, както и значителното принизяване на учителската професия и унищожаването на достойнството на учителя в годините на прехода, това напълно демотивира педагогическия персонал. Вероятно дори повече, отколкото са демотивирани и някои техни ученици. В допълнение идват и ниските заплати.

Учителите са и един от любимите предизборни „инструменти“ на политическата класа, която непрекъснато си прави словоблудни упражнения на тема качествено образование. Да си припомним мащабния учителски събор в Арена Армеец, който беше организиран скоропостижно уж заради разяснения на образователната реформа, а се оказа чисто политическо, безсмислено (поне за образованието) събитие, което категорично не изпълни целта си – да даде рамка за прилагането на новия образователен закон.

Пълна е кашата и при държавните образователни стандарти. Добрите практики по света показват, че вече е по-важно да се разписва какви знания и умения трябва да са усвоили учениците на определен етап и как да ги прилагат. Стандартите у нас не са обновявани от години.

Преследване на единия престиж

Обществото ни е свидетел на кухо преследване на престиж в образованието. Така омагьосаният кръг се завърта, а от това със сигурност не печелят децата. Адекватността на образованието в голяма степен зависи от ценностите на обществото. Ако в миналото българинът е милеел за образованието на децата си, в съвремието трудно можем да кажем, че въвличаме учениците в свят, който им дава перспективи срещу знания.

Много неща в образователната система трябва да бъдат променени из основи. Като се започне от финансирането, продължи се със закриването, сливането и преструктурирането на неефективни училища, с изключение на защитените, преструктурира се, модернизира се и се рекламира по-добре системата на професионалното образование, затвърждаването на дуалното образование, обвързването на заплатите на преподавателите с постигнатите резултати, осигуряването на повече възможности на училищата да се финансират сами на проектен принцип, децентрализацията и даването на автономност на директори и учители при разработването на учебните програми и модернизиране на начина на преподаване, осигуряването на адекватна продължаваща квалификация на преподавателите и създаването на условия за привличане на млади, талантливи кадри в образователната система.

В много държави в Европа, както и в САЩ, се засилва общественият натиск за по-голямо влияние на местните общности върху образованието. Това би могло да повиши отговорността и на родителите, и на всички останали в системата, което да се отплати по веригата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:05 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 5 rate down comment 0
Императорът
преди 6 години
Решението е едно - в образователната система остават тия, които РЕАЛНО учат и желаят да учат - останалите изхвърчават по дяволите и отиват да копат на нивата и да пасат ***. Дали един неграмотен ще има фиктивна диплома или няма да има никаква диплома - резултатът е един и същ - той е годен само за черен физически труд.... но ако тия бъдат прогонвани от системата, поне ще има повече ресурс за качествено образование на останалите. И още - НЕграмотните лица трябва да бъдат приемани по закон за недееспособни и лишени от граждански права, най-вече от правото да гласуват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 0
Императорът
преди 6 години
Ного добра статия - да. Основният проблем е, че се пилеят колосални пари за "образованието" на лица, които не желаят да учат и нищо и не научават, които дори само фиктивно присъстват в училище, че никой не търси резултати срещу вложеният финансов ресурс. В същото време можещите, амбициозните и желаещи да учат деца са неглижирани - и родителите им трябва да се ръсят за частни уроци. Азбучен пример - талантливи деца, печелещи отличия по международни олимпиади, ходят на тия олимпиади с пари на родителите си, или събирани с дарения, докато в същото време масов е дискриминационният феномен "етноучилищен транспорт" - само за "ромчета" които въпреки че ги носят едва ли не на гръб до училище, стигат 5 клас без да научат буквите.Специално заради тях премахнаха оценките в началния курс, за да не се вижда неграмотството им, а това е замитане под килимът. Проблемът стига чак до висшето образование - където както разбрахме, се пишат тройки и четворки срещу празен лист.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 3
studioaa
преди 6 години
Всички "реформи" предприети някъде след 1970 са пълен провал у нас (а в Европа) а образованието е просто симптом за много по-дълбок проблем. Нито една стратегия за "профилиране" и "кариерно развитие" няма да промени това, защото тя само третира проявленията на проблема, а не причините за него... В момента дори образованието в места като Харвард, Кейбридж или Оксфорд не струва пукнат грош, а ние сме за загрижили за родните СУ или ТУ. В САЩ гръмна десетки скандали с прието студенти в уж престижни университети като Харвард, които са предали празен лист или са писали приказки от 1001 нощ на приемния изпит и са приети в желаната специалност разбира се. Стремежът за "равенство" между половете, религиите, расите и т.н води точно до това...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 3
simbad12
преди 6 години
За 100 години единственото, което се е променило малко, е навлизането на професионалното образование, застъпено в средното училище и отчасти във висшето образование. Дори финансирането на частните училища от бюджета е малка крачка. И да - прекрасен анализ на Инвестора
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
bigmamascandal
преди 6 години
Прекрасен материал, Инвестор. Дано го прочетат повече хора. И такива - там, където трябва!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 3
majnata
преди 6 години
"Образованието" по света днес като цяло е пълен кьорфишек , а българското е черешката на тортата . Все парите не достигат...както и при "здравеопазването" ...целта е след двадесет години да няма грамотни и здрави хора.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още