Налице е недооценен страничен ефект от всички смущения в глобалните вериги за доставки: цената на производството и дистрибуцията на всичко - от мебели и пяна до автомобили и машини - нараства. Въпреки че това провали плановете на компаниите, ефектът върху портфейлите на потребителите е много по-лек и неравномерен - засега, пише Анджани Триведи за Bloomberg.
В САЩ компанията 3M изтъкна нарастващите транспортни разходи за доставка на стоките си, докато от Mattel заявиха, че пластмасата е по-скъпа. В Китай цената на продукти като мебелите се повишава, тъй като химикалите и металите поскъпват. Някои търговци на едро на играчки в страната са вдигнали цените с цели 15%. Производствените цени също се покачват там.
Не е трудно да се разбере как стигнахме до тук: Производителите намалиха продукцията си, тъй като началото на глобалната пандемия доведе до прогнози за огромен икономически спад. Но се случи обратното: потребителите продължиха да харчат, търсенето се запази или дори се засили за някои неща. Държавите навсякъде предприеха фискални стимули. Това беше добра новина, но производителите не бяха подготвени и балансът между търсене и предлагане се наруши. Сега слушаме само за недостиг.
Логистични проблеми допринесоха за недостига на стоки. Корабната индустрия не разполага с достатъчно контейнери, което води до скачане на транспортните ставки и разходи. Въпросите, свързани с веригата за доставки сега са толкова сериозни, че забавянията и сроковете за доставка на много места са най-дългите от десетилетия. Едно забавяне води до друго, като тези закъснения задълбочават производствените проблеми. Цените и сроковете за доставка продължават да нарастват.
Инфлационният натиск се засилва в промишлените вериги за доставки, като се появяват неочаквани повишения на цените. Някои производители, например, са трупали запаси, когато могат, за да намалят несигурността около бъдещите пратки, влошавайки недостига.
Потребителят всъщност не забелязва нищо драматично, тъй като досега повишенията се поемат от процеса на производство и дистрибуция, поддържайки цените на дребно относително непроменени. Това не е еднократният скок, наблюдаван например при греблата за сняг по време на виелица.
Но потребителите са засегнати, тъй като производителите се опитват да намалят производствените си разходи.
Вземете акумулаторите за електрическите автомобили. Химикалите като литиев карбонат и литиев хидроксид поскъпнаха с 60%. Това вероятно ще повиши цените на батериите или поне ще затрудни значително намаляването им, което беше очаквано с нарастването на пазара за електромобили. Цената на компонентите е една от най-големите бариери пред това екологичните превозни средства да станат по-достъпни.
Компаниите за акумулатори сега ще трябва да преоценят къде инвестират или как налагат разходите си на производителите на автомобили. Натрупването на потребителска инерция около зелените автомобили също ще получи удар: Ако цените на никела достигнат историческия връх от 50 000 долара за тон, това може да вдигне цените на електромобилите с 1250-1500 долара, според анализаторите на Goldman Sachs. Или пък производителите могат да решат да се придържат към по-стари и по-евтини технологии, за да накарат хората да купуват техните и без това скъпи продукти. Потребителите просто няма да получават най-модерните неща.
Компаниите търсят начини за облекчаване на натиска, но изглежда никой няма ясен изход, освен да се надява ситуацията да е временна, тъй като сътресенията, свързани с Covid-19, неминуемо ще приключат. Но голяма част от тезата за връщане към нормалността се основава на ваксинирането на големи популации - процес, изпълнен с проблеми. Никой не говори за краткосрочно решение.
Междувременно цените на товарните превози и тези на суровините продължават да се покачват. Разбира се, цените на транспорта може да не оскъпяват толкова много стоките в нормални времена, но в един момент, когато станат достатъчно високи - както сега - някой трябва да ги поеме. Веригите на доставки може просто да се изкривят, за да се справят с текущия и нарастващ дисбаланс.
Цената на вашето кафе или нов матрак няма да скочат утре. И засега няма да забележите особено и или да се разтревожите, когато това стане. Но не се отпускайте прекалено. В крайна сметка производителите ще трябва да започнат да прехвърлят по-голяма част от разходите на своите клиенти.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos