IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

По-висока инфлация в САЩ през 2021 г. вероятно ще означава по-ниска през 2022 г.

Най-благоприятният инфлационен сценарий за Фед през 2022 г. е определени продукти и услуги да отметнат ценовия си скок през 2021 г.

11:30 | 04.04.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Президентът на клона на Федералния резерв в Далас Робърт Каплан стана първият представител на Фед, който заяви, че очаква увеличение на лихвите през 2022 г. Много инвеститори са съгласни, убедени, че приемането на последния пандемичен фискален пакет и постепенното отваряне на икономиката ще нагнетят инфлация по-късно тази година, което е част от причините за повишаване на пазарните дългосрочни лихвени проценти, пише Конър Сен за Bloomberg.

Аз гледам по различен начин. Именно защото инфлацията вероятно ще се увеличи тази година - заедно с фокуса на Фед върху промените в цените на годишна база - вероятно ще видим по-малко инфлация и по-ниски шансове за повишаване на лихвите през следващата година. Странно е да се каже, но най-благоприятният инфлационен сценарий за Фед през 2022 г. е определени продукти и услуги да отметнат ценовия си скок (поради възстановяването от Covid-19) през 2021 г. 

Добър пример за въздействието на свързаните с пандемията ценови ефекти може да се намери на пазара на употребявани превозни средства. Миналата пролет, когато блокадите влизаха в сила, фабриките затвориха и търсенето на коли спадна, докато домакинствата заседнаха вкъщи. Но след това, както видяхме в много индустрии, търсенето започна да се възстановява по-бързо от производството. Запасите на нови превозни средства при автодилърите започнаха да намалява и цените на колите втора ръка скочиха рязко.

Напоследък глобалният недостиг на полупроводници за автомобилната индустрия доведе до допълнителни ограничения върху производството, което поддържа цените на употребяваните автомобили. Това може да се види в компонента за тези коли в индекса на потребителските цени, който също показва силен ръст на годишна база.

Други индустрии, които се фокусират върху производството на физически стоки, преминаха през подобен цикъл: спирания през миналата пролет и след това повишаване на цените, тъй като търсенето се възстановява по-бързо от предлагането, подсилено от трилионите долари фискални помощи, приети от Конгреса. Търсенето на дървен материал нарасна, тъй като домакинствата харчеха пари за домовете си или купуваха нови, в резултат на което цената на дървения материал почти се утрои през последната година. Цената на медта се е увеличила почти двойно. Компаниите могат да поемат част от тези увеличения, но някои се предават на потребителите чрез по-високи цени, които вдигат инфлацията.

Същата динамика може да се развие и в сектора на услугите тази година. Може би нарастването на летните пътувания, след като ваксинираните потребители отново тръгнат по пътищата и полетят в небето, ще означава скок на цените на самолетните билети и тарифите за нощувки, тъй като компаниите ще се възползват от шанса да компенсират част от големите си загуби през миналата година.

За онези, които мразят високата инфлация, най-лошият сценарий за 2021 г. може да бъде, че отнема цяла година на производителите на автомобили, нови жилища, дървен материал, мед и електроника да насмогнат на търсенето, като междувременно поддържат тези цени повишени. И в същото време индустрията на услугите е свидетел на свой собствен исторически ръст на цените в отговор на отложеното търсене и затрупаните с фискални стимули потребители.

Но това, което знаем, е, че Федералният резерв до голяма степен ще игнорира увеличението на цените през тази година. Дори инфлацията да се ускори достатъчно, за да ги разтревожи, председателят Джером Пауъл заяви, че преди Фед да повиши лихвите, ще трябва да забави покупките на активи, а преди това ще извести надлежно обществеността. Така че няма да има вдигане на лихвите през 2021 г.

И това означава, че инфлацията през 2022 г. ще определи дали ще има покачване на лихвенит проценти или не. Само поддържането на повишените през 2021 г. цени не би било достатъчно - ще се изисква допълнително увеличение на цените, за да се достигне обезпокоително ускоряване на инфлацията. Но има голям шанс, когато автомобилното производство настигне търсенето, цените на употребяваните превозни средства да паднат. Дъскорезниците ще имат време да увеличат капацитета си, оказвайки натиск надолу върху цените на дървения материал и т.н.

Дори в сценарий, при който икономическият растеж през 2022 г. остава силен, динамиката на производството, догонващо потребителското търсене, би довела до забавяне на растежа на цените на годишна база, без значение, че повишаването на цените ще изглежда силно на две- или тригодишна база.

Може да отнеме до 2023 г., за да се преодолеят тези математически ефекти, свързани с пандемията, като годишната инфлацията може да се превърне в проблем, ако силната икономическа експанзия продължи. Може да зависи повече от това как се изчисляват данните, но цикълът би трябвало да поддържа инфлацията под контрол, докато Фед оценява експанзията през 2022 г.

Последна актуализация: 05:07 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още