Светът е свидетел на може би най-големия шок за веригите на доставки, откакто британският логистичен консултант Кийт Оливър се смята, че е въвел термина за първи път през 1982 г., пише за Financial Times Дейвид Бауърс, съосновател на Absolute Strategy Research.
Ако компаниите повишат запасите, за да си гарантират, че разполагат с достатъчно материали, тогава трябва да започнем да се подготвяме за по-волатилни бизнес цикли.
Някои твърдят, че сме близо до пика в стреса при веригата на доставки. Търсенето на стоки от американските потребители скоро може да започне да се връща към тенденцията си отпреди Covid-19, тъй като харченето постепенно се ребалансира от стоки към услуги.
Освен това показателите от глобалните бизнес проучвания относно сроковете за доставка и недостига на компоненти вече са в крайна точка. След такива нива тези показатели обикновено се връщат към средната стойност (често бързо). В Азия запасите в страни като Япония и Корея са нараснали по-бързо от доставките през последните три месеца.
Колкото по балансирани са търсенето и предлагането, толкова повече ценовият натиск би трябвало да намалее и инфлацията да спадне. В такъв случай сега не е моментът централните банки да бъдат тласнати към преждевременно повишаване на лихвите.
Тази оптимистична гледна точка е правдоподобна, ако се приеме, че постпандемичният хаос със запасите е само временен.
Но сегашното ниво на стрес във веригата на доставки е в различен мащаб от нормалния, цикличен опит от последните 20 години. Например, последните данни на Европейската комисия за еврозоната показват най-високия процент компании, отчитащи недостиг на оборудване, суровини и работна ръка от четиридесет години.
Интригуващо - и също за първи път от почти четиридесет години - процентът на компаниите, посочващи „недостиг“, надвишава броя на тези, изпитващи „недостатъчно търсене“. Това е колкото необичайно, толкова и важно: ограниченията на предлагането в момента надвишават ограниченията на търсенето.
Повечето регулатори познават единствено свят, в който търсенето бе ограничено, а предлагането - еластично. Каквото и да беше търсенето, Китай бе готов с охота да го посрещне като световен доставчик от последна инстанция.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата
Миков: При предсрочни избори ПП-ДБ ще почукат на вратата и на Борисов, и на Пеевски
FIFA ще връчи "награда за мир“ на Доналд Тръмп