IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Моловете в Мексико - центрове на общности, а не просто място за пазаруване

Строителният бум в търговския сектор в страната продължава заради увеличаващата се средна класа и необходимостта от сигурни и безопасни пространства на места

09:26 | 14.02.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Съвсем наскоро в един от кварталите в източните покрайнини на столицата на Мексико строителните екипи са навлезли в заключителния етап на строителството на огромен мол с площ почти 1 млн. кв.м с огромна увеселителна част. Това в голяма степен илюстрира ситуацията на пазара на недвижими имоти в града, пише The Wall Street Journal.

Само в Мексико сити в момента се изграждат общо 34 търговски проекта с обща площ почти 17 млн. кв.м. Довършването на всички е планирано през тази година. Това е приблизително два пъти повече от обемите, излезли на пазара през миналата година, показват данни на компанията за архитектура и консултантска дейност MAC Arquitectos.

По-малки проекти се реализират и из страната.

За сравнение, в САЩ в цялата страна около 1 200 проекта са етап на строителство, като се очаква да приключат през следващите пет години според скорошен доклад на Credit Suisse.

Част от причините за огромната разлика се крие в търсенето и предлагането, посочва изданието. В САЩ пазарът е пренаситен от модерни търговски площи, докато в Мексико не е. Същевременно увеличаващата се средна класа в страната се насочва към търговските центрове, а не към пазарите на открито, които са традиционни за цялата страна.

Онлайн пазаруването пък е слабо развито в Мексико заради все още слабото използване на банкови карти и предизвикателната логистика.

Най-важното, което мексиканските строители са научили от историята на търговските центрове в САЩ, е че моловете се справят по-добре с по-разнообразна комбинация от наематели. Вместо да се разчита на ключови наематели, които да привличат клиенти, в проектите се предвиждат детски площадки, места за отдих и почивка, увеселителни съоръжения и т.н.

„Философията, която имаме тук, е много по-различна в сравнение с американската. Търговските центрове тук са в рамките на града и фокусът е върху развлеченията“, казва Елиас Мизрахи Даниел, директор инвеститорски отношения във Fibra Danhos, мексикански инвестиционен фонд за недвижими имоти, който също има проект, предвиден да излезе на пазара през тази година.

„В САЩ винаги принципът е бил "ние строим – те (клиентите – б.ред.) идват", допълва Едуардо Гуемез, главен финансов директор на MRP. „Тук строим там, където има хора“, допълва той.

Поне засега здравият пазар започва да привлича и американски инвеститори. Thor Urbana, подразделение на базираната в Ню Йорк Thor Equities, изгражда шест търговски центъра на различни места в страната. Обектите ще отворят през следващите две години.

Наскоро Thor приключи и с набирането на средства за инвестиция в размер на 130 млн. долара, като набра средствата от мексикански публични пенсионни фондове и институционални инвеститори, за да финансира строителството в страната.

„Преразпределям парите за развитие на нови проекти към латиноамериканския пазар, защото в САЩ не виждам необходимост от изграждането на нов търговски център“, казва Джоузеф Сит, основател и главен изпълнителен директор на Thor.

За мексиканците моловете са и нещо като центрове на общността, особено в градовете с проблеми в обществената сигурност като тези по границата с САЩ. Миналата година например се оказа най-смъртоносната от поне две десетилетия, след като нарковойните взеха над 25 хил. жертви, отбелязва изданието. Затова и много мексикански семейства прекарват часове в търговските центрове не само за да пазаруват, а и да се хранят, общуват и теглят пари от банкомати в безопасни, добре поддържани пространства. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още