IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Петър Докладал: ЧЕЗ ще запази лицензите си в България

В България ютилити компаниите по правило не се ползват 100% с доверието на своите потребители, смята регионалният мениджър на ЧЕЗ за България

08:40 | 08.03.13 г. 13
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Петър Докладал: Българският пазар е характерен с това, че е либерализиран само на хартия. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Петър Докладал: Българският пазар е характерен с това, че е либерализиран само на хартия. Снимка: Личен архив

Преди десет дни Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) стартира процедура за отнемане на лицензите на ЧЕЗ. Малко по-късно ДКЕВР одобри нови, по-ниски цени на тока и за трите ЕРП-та. За образуването на цените, тяхното разпределение, опасността от загубата на лицензиите и инвестиционните намерения на компанията разговаряме с регионалния мениджър на ЧЕЗ за България Петър Докладал, който е бивш посланик на Чехия в София по времето на приватизация на електроразпределителните дружества.

Г-н Докладал, преди десетина дни Върховната административна прокуратура (ВАП) предложи на ДКЕВР не само да започне процедура по отнемане на лиценза на електроразпределителното дружество, но и да назначи особен търговски управител, който да управлява "ЧЕЗ Разпределение" и "ЧЕЗ Електро", докато ДКЕВР вземе окончателното решение дали да отнеме или не лиценза на дружеството или до произнасянето на съда по спора. Какъв е вашият коментар за предложението и за старта на процедурата по отнемане на лиценза?

Започването на процедурата по отнемане на лиценза на „ЧЕЗ Разпределение България” АД и „ЧЕЗ Електро България” АД за нас е абсолютно необяснимо. Ние ще направим всичко необходимо по законоустановения начин и в законоустановения срок, за да докажем, че няма основания за подобни действия от страна на ДКЕВР. 

В основата на недоволството от високите цени на тока е липсата на прозрачност във формирането на цената на електроенергията, както и липсата на либерализация на българския пазар. Преди да се стигне до създалата се ситуация, лично аз многократно съм поставял въпроса за високите и неясни цени пред регулатора, както и пред български депутати. Трябва да стане ясно, че ние сме една малка част от цялата верига. От сметка за електроенергия 100 лева, за нас остават едва 9,30 лв. – средства, които ЧЕЗ използва за поддържане и модернизиране на мрежата и за подобряване на обслужването. Останалата сума се разпределя между другите участници във веригата производство - пренос, като размера на дяловете и на цените се определя от ДКЕВР.

Мога категорично да заявя, че компаниите на ЧЕЗ в България досега са спазвали, спазват и ще продължават да спазват всички закони и разпоредби на Република България. Уверен съм, че ще запазим лицензите, защото имаме желание да продължим работата си в страната, за да подобряваме обслужването на клиентите и да осигуряваме качествено електроснабдяване за хората от Западна България. Напълно разбираме нашата отговорност и сме отворени за диалог в интерес на обществения консенсус.

Обвиняват компанията, че се е забавила да изпълни решението на ДКЕВР за премахване на тримесечното отчитане на електроенергията през 2008 г. Това става едва в началото на 2010 г. Какъв е коментарът ви?

В наредбата на ДКЕВР от 13 октомври 2008 г., с която беше отменено експерименталното въвеждане на тримесечно отчитане на електромерите, ЧЕЗ и останалите две електроразпределителни компании бяха задължени да извършват ежемесечно отчитане на потребената енергия, но без да е посочен изрично 30 дневен срок.

Затова в Общите условия на ЧЕЗ с клиентите също не е посочен изричен срок на отчитане от 30 дни. В момента дружеството е в процес на въвеждане на промяна в Общите условия, с която срокът на отчитане на електромерите ще бъде фиксиран именно на 30 дни.

В случая с по-дългия период на отчитане заради коледните и новогодишните празници през 2012 г. клиентите са информирани за него, тъй като той е посочен в месечните фактури.

Според ВАП са открити нарушения на Закона за обществените поръчки при възлагането на договори от страна на дружеството, с което не са били избрани най-добрите условия и така били натоварени цените и съответно сметките на гражданите. Освен това при подмяна на електромерите дружеството не съставяло констативен протокол със старите показания на уреда. Как ще коментирате тези обвинения?

ЧЕЗ е голяма международна компания, която работи по прозрачен начин и, както казах, спазва законите и разпоредбите на страната, в която работи. Трябва да стане ясно, че дейността на дружествата на ЧЕЗ в България подлежи на стриктен контрол и проверки от различни държавни институции. Всеки месец компанията ни публикува отчети в Търговския регистър. Също така, всяко тримесечие и в края на годината компаниите на ЧЕЗ изпращат отчети в ДКЕВР. От края на миналата година дружествата ни вече са публични и са длъжни всяко тримесечие да подават финансови отчети и към Комисията за финансов надзор.

При осъществяване на своята дейност за осигуряване на външни услуги и доставки търговските дружества на ЧЕЗ в България следват изискванията на Закона за обществени поръчки и стриктни вътрешнофирмени правила. Моделът, по който ЧЕЗ работи при възлагането на поръчки, е възприет с цел икономии и е одобрен от ДКЕВР. В началото на февруари Агенцията за за държавна и финансова инспекция (АДФИ) обяви резултатите от извършена проверка в дружествата на ЧЕЗ. Агенцията не констатира нарушения на Закона за обществените поръчки при осъществените доставки и услуги между свързаните дружества „ЧЕЗ Разпределение България” АД и „ЧЕЗ България” ЕАД.

Последна актуализация: 16:26 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 19 rate down comment 9
vzhekoff
преди 11 години
Специално на този г-н ще кажа - Вие сте срам за паметта на заслужилите и направили много за България чехи като проф. Иречек, братя Шкорпил, Любор Байер и още много, които действително са обичали България и българите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 9
vzhekoff
преди 11 години
Слушах преди няколко дни г-на и по програма "Хоризонт". Наглостта му беше стигнала до там, щото водещата да му каже директно "Българските потребители и граждани не са глупави, те достатъчно добре се ориентират за какво става дума", цитирам по памет. Необяснимо остава за мен упорството да се твъди, че за тях оставали едва 9%, без значение с/без ДДС, при положение, че в сметката ми изрично пише - мрежа НН (това са ЧЕЗ) 27% и отгоре. Впрочем ДДС-то е излишно да го намесват непрекъснато, него го плащаме винаги ние като крайни потребители, а задължение на ЧЕЗ е просто да преведе едни пари по сметката на правителството. Странно наистина как за 8 г. не успяха нито на милиметър да подобрят отношението на обикновения българин към тях. Тук е прав г-н Борисов, когато казва, че тези компании тук се държат така, както не биха и помисляли да се държат в собствените си държави - ако в Чехия се държат по този начин, ще станем свидетели на трета дефенестрация !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още