Преди година основателят на китайския производител на смартфони Xiaomi Лей Дзюн обяви в отворено писмо до своите служители, че компанията е най-високо оценяваният технологичен стартъп в света.
В текста той обеща, че фирмата ще “се отправи към места, за които останалите не са и сънували”.
Да живееш с подобни очаквания е истинско предизвикателство. Xiaomi не успя да постигне целта си за продажбата на 80 млн. смартфона през 2015 г., твърдят източници, близки до компанията. Същевременно инвесторите поставят под въпрос оценката на Xiaomi от 46 млрд. долара, която е базирана на все още нереализираните планове на компанията да генерира значителни приходи от интернет услуги, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Забавянето на китайската икономика и сътресенията на фондовия пазар в страната карат инвеститорите да преразглеждат високите оценки на стартъпите в Китай. Компании като Xiaomi, които са набрали огромни суми по време на китайския бум на мобилния интернет, сега са изправени пред нарастващия натиск да оправдаят очаквания.
“На фона на забавянето на китайската икономика много стартиращи компании трябва да бъдат по-предпазливи в своите стратегии за експанзия”, твърди Никол Пенг, анализатор пазарни проучвания в Canalys.
Xiaomi се изкачи до върха на китайския пазар на смартфони през 2014 г. с идеята да предлага хардуер като събере голяма база от потребители - един бизнес модел, който обикновено е предпочитан от интернет компаниите, не от тези, които продават физически продукти.
През същата година продажбите скочиха тройно спрямо предходната година и компанията продаде 61 млн. смартфона. Лей заложи на създаването и развиването на фен клубове и използва т.нар. флаш продажби - промоции в рамките на 24 или 36 часа, за да стимулира продажбите на смартфони, които от хардуерна гледна точка се конкурират с iPhone, но се предлагат на по-ниски цени. Той прие ниските маржове на печалба с идеята, че по-късно ще може да продава различни услуги на потребителите.
Инвеститорите бяха очаровани.
През декември 2014 г. Xiaomi набра 1,1 млрд. долара в рамите на кръг за финансиране, който оцени компанията на над 46 млрд. долара. По това време тя надмина дори Uber Technologies, макар че Uber след това си върна лидерската позиция.
Но смартфоните на Xiaomi, които някога се разпродаваха минути след обявяването на лимитираните продажби чрез промоции, сега са лесно откриваеми - промяна, която според анализаторите показва забавяне на търсенето.
Освен това забавянето на китайския пазар на смартфони изкара наяве слабостите на Xiaomi. Компанията загуби пазарен дял заради утвърдени конкуренти с по-големи финансови и технологични възможности, като Huawei Technologies, която пусна конкурентна линия смартфони от висок клас. Huawei успя да изпревари Xiaomi и се превърна в китайския топ производител на смартфони през третото тримесечие на 2015 г. според Canalys. Huawei, която продаде повече от 100 млн. мобилни устройства през миналата година, насочва все по-голяма част от усилията си към чуждестранните пазари. Инженерните успехи и имиджа на Huawei, изграждани с десетилетия, правят конкуренцията от страна Xiaomi в Китай все по-трудна, твърдят анализатори.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?