Участието на български фирми в 87 международни изложения и 26 търговски мисии в чужбина е подпомогнала Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП). Агенцията работи по проект за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия от 2010 г. Проектът е на стойност 27 млн. лв., средствата са от ОП „Конкурентоспособност“ 2007-2013.
При участието в изложения агенцията поема разходите на фирмите за наем на щанд, изграждането му, медийни такси, изготвянето на каталог, разходи за текущите нужди за работата на щанда. При участието в мисия се плаща участието на един представител на фирма – самолетен билет, пътувания, логистика на място и участие в каталог. Стремим се да осъществяваме преки контакти на предприятия със сходна дейност, посочи Милена Христова, главен секретар на Агенцията.
Най-активни на международните изложения са фирмите от секторите хранителни продукти и напитки, следвани от парфюмерия и козметика и мебелна промишленост, посочиха експертите.
От ИАНМСП отчетоха, че за изминалите 4 години след участието в 87 изложби от участвалите 909 фирми близо 60% са сключили сделки, като броят на контрактите е 1223. След включването в 26 търговски мисии от 349 участници 74% са сключили договори – общо 72 броя.
80% от предприятията отчитат увеличение на поръчките след участията, близо 30 на сто са разкрили нови работни места, а малко под 70% са реализирали износ.
8 млн. лв. са реализираните икономии при проекта, затова ИАНМСП иска той да бъде удължен с още една година от април 2014 до април 2015 г. Решението би трябвало да бъде взето до края на седмицата.
Елица Ненчева, изпълнителен директор на браншова камара „Дървообработваща и мебелна промишленост“, даде за пример успешна търговска мисия в Израел, след която имало изключителен интерес към българските производства и сключени сделки. Виолин Ненов от браншова камара „Машиностроене“ посочи, че търговска мисия до Швейцария през март с участието на 15 фирми е довела до значителен ефект за предприятията.
За да се класират за участие в изложенията, фирмите трябва да отговарят на определени изисквания – предприятията се оценяват по точкова система според това дали имат реализиран износ, патенти за изобретения, регистрирана търговска марка, международни сертификати, фирмена интернет страница с версия на английски, награди от конкурси и др.
„За да излезе едно предприятие на външния пазар, то трябва да има потенциал, за да реализира търговска сделка и да я изпълни“, обясни целта на критериите Христова. Основният проблем на нашите МСП е не да сключат сделка, а да поддържат качество и обем, заявиха специалистите.
315 хил. са малките и средни предприятия в България, 80% са от сферата на търговията и услугите, затова няма как да бъдат канени в изложенията. От останалите 20% поне 30 – 40 на сто не са функциониращи, заяви Светлана Илиева, експерт в ИАНМСП.
Агенцията е развила онлайн платформа – експортен портал за международни пазари, с инфрормация за търсене на определени стоки и продукти, нормативната уредба и визови режими. Безплатно се предоставят анализи и стратегии за насърчаване на експортния потенциал.
През новия програмен период 2014-2020 г. ще се подпомагат иновативни стартиращи фирми от ИКТ сектора. При новите начинания основният проблем е достъпът до финансиране, коментираха представителите на Агенцията.
Очаква се да бъде разработена ваучерна схема за участието на предприятията в търговски мисии и изложения в чужбина, за целта отново Агенцията ще кандидатства с европроекти.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ