Модерната търговия в България води началото си от първата половина на 90-те години като от година на година конкуренцията в сектора се изостря все повече и повече. Към момента десетте най-големи вериги по приходи заемат около 30% от пазара, а останалите почти 70% се държат от по-малки и регионални вериги и самостоятелни магазини. През последните около 5 години конкуренцията в модерната търговия е толкова мощна, че 5 инвеститора излизат от българския пазар, една верига сменя собствеността си 3 пъти, а няколко бранда са закрити. Тези процеси, както и бизнес моделите на компаниите, доведоха до редица положителни ефекти за потребителите, се твърди в проучването.
Според авторите на анализа търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини. В същото време асортиментът им е значително по-голям. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули, предлаган в дискаунтърите, е 1 300, в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.
Друг съществен ефект от потребителска гледна точка е качеството на стоките. Според доклада на ИПИ, качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните канали за търговия. В България, Полша и Румъния качеството е другата важна причина освен цената, поради която потребителите насочват част от покупките си към веригите, твърдят експертите.
Извън еднократните инвестиции и работните места, които търговските вериги създават при отварянето на нови обекти, те имат постоянни разходи, които захранват други дейности в сектора на услугите и по косвен път спомагат за разкриването на нови работни места в икономиката.
Освен значителните разходи, които правят за комунални услуги, веригите формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги в страната, създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. на година, между 4 и 5 млн. лв. на година за почистващи услуги. Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.
Според анализа на ИПИ 72% от стоките в десетте най-големи вериги са доставени от български производители или дистрибутори. В цели продуктови групи българското производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял (охладено и замразено пилешко, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница).
Според проучването, благодарение на партньорството си с търговските вериги, възможностите, които получават българските производители, могат са се обобщят така: супермаркетите представляват ефикасен и мощен пазарен инструмент за диверсификация на продукцията (например, ако един малък магазин предлага няколко десетки артикула млечни продукти, то един хипермаркет предлага стотици такива артикули) и за понижаване на разходите за потребителите. По този начин веригите предоставят на производителите достъп до по-голям и по-разнообразен пазар.
Според ИПИ предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването – общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги, а нишовото производство и таргетиране на определени потребителски изисквания би им гарантирало трайно присъствие в по-малките търговски обекти.
Заключението от проучването е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен – от една страна, част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но, от друга, се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален по отношение на броя на заетите в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия.
Местните производители и доставчиците са поставени пред необходимостта да се съобразяват с нови условия и да полагат повече усилия да бъдат конкурентоспособни, ефективни и иновативни. От всички тези промени в сектора най-големият победител са потребителите, за чието внимание се борят все повече играчи, които се стремят да предоставят по-добра продукция и услуга на по-ниска цена, се казва в анализа.


Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
преди 11 години Чудесен анализ на ИПИ - цветя и рози, всичко е чудесно, проблеми няма никакви ...Не става ясно само едно - колко точно са платили въпросните вериги на бройлерите от ИПИ за некадърната поръчкова публикация. И дали са го осчетоводили в бюджета си за реклама или в някое друго перо ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Българските потребители са най-важните, а не производителите.Потребителите печелят от навлизането на веригите на пазара. Печелят като потребяват стоки на по-ниски цени.Производителите трябва да се обединяват и да откриват свои магазини, никой не ги спира.На пазара няма монопол.Монопол има в ЕНЕРГЕТИКАТА - ЛУКОИЛ,НЕК, БУЛГАРГАЗ. Там липсва всякаква конкуренция, налице са държавно определяни цени, а не пазарно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Веригите плащат данъци. Това е видно. А защо толкова години "Лукойл" е на загуба според счетоводните документи, не мога да ви обясня. отговор Сигнализирай за неуместен коментар