Един от резултатите от навлизането на търговските вериги в България е изсветляването на сектора, като ефектът за бюджета надхвърля 5 млрд. лв. Това се казва в анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ), изпратен до медиите от Сдружението за модерна търговия. Повод са готвените законови промени за сектора, които ще регламентират отношенията между супермаркетите и доставчиците им, като управляващите обясняват промените с неравностойното положение, в което се намират сега производителите, спрямо веригите и неизгодните клаузи за тях в договорите за доставки.
Народното събрание прие преди дни на първо четене съответните промени в Закона за защита на конкуренцията.
В годините, в които наблюдаваме най-значително разрастване на броя обекти на модерната търговия (2006, 2008, 2009, 2013 г.), се забелязва и най-сериозният ръст в оборотите, който не може да се обясни изцяло с повишено потребление или инфлация. Когато тези два фактора се изолират, ефектът от изсветляването на търговията на дребно се оценява на 5 млрд. лв. за периода 2004-2013 г., а данъчният ефект по линия на допълнително събрания ДДС - на 1 млрд. лв., внесен ДДС за периода, се казва в анализа.
Според икономистите фискалните ефекти от развитието на супермаркетите не се изчерпват само с изсветляване на търговията и повече внесени косвени данъци. От 2007 г. досега десетте най-големи търговци с храни на дребно са внесли близо 475 млн. лв. данъци и осигуровки върху възнагражденията на служителите си. Към тях трябва да се прибавят и приблизително 78 млн. лв. платени корпоративни данъци по оценки на ИПИ на база данни от веригите. Кумулативният ефект върху фиска от внесените преки и косвени данъци и от изсветляването на част от търговията с храни за периода 2007-2013 г. се изчислява приблизително на 1,93 млрд. лв.или 1,3% от данъчно-осигурителните приходи в консолидираната фискална програма за същия период.
Данните в анализа за ефектите върху пазара на труда сочат, че десетте най-големи вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. или около 6% от всички заети в сектора на търговията. Наетите в десетте най-големи вериги получават средно с 38% по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. спрямо 759 лв. на месец.
Според анализа на ИПИ съществува набор от доказателства, че възходът на веригите влияе позитивно върху хранителната индустрия като цяло (особено от гледна точка на потребителя), а и върху веригата на доставки. Те стимулират конкуренцията, ефективността, иновациите, потребителския избор, пазарната експанзия и връзките с други сектори на икономиката, а също подпомагат трансфера на знания и умения.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
преди 11 години Чудесен анализ на ИПИ - цветя и рози, всичко е чудесно, проблеми няма никакви ...Не става ясно само едно - колко точно са платили въпросните вериги на бройлерите от ИПИ за некадърната поръчкова публикация. И дали са го осчетоводили в бюджета си за реклама или в някое друго перо ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Българските потребители са най-важните, а не производителите.Потребителите печелят от навлизането на веригите на пазара. Печелят като потребяват стоки на по-ниски цени.Производителите трябва да се обединяват и да откриват свои магазини, никой не ги спира.На пазара няма монопол.Монопол има в ЕНЕРГЕТИКАТА - ЛУКОИЛ,НЕК, БУЛГАРГАЗ. Там липсва всякаква конкуренция, налице са държавно определяни цени, а не пазарно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Веригите плащат данъци. Това е видно. А защо толкова години "Лукойл" е на загуба според счетоводните документи, не мога да ви обясня. отговор Сигнализирай за неуместен коментар