Група неправителствени организации е завела дело пред Софийския градски съд срещу Столичната община заради прекомерното замърсяване на въздуха с фини прахови частици.
Гражданската инициатива „Спаси София“, заедно с организациите “За Земята – Достъп до правосъдие”, Асоциация Диабет тип 2, Център за независим живот и адвокатите Димо Господинов, Христо Христев и Иван Велов, са завели делото от името на обединението “Група за чист въздух”.
През зимата инициативата проведе акция в столицата под надслов „Диша ми се“, като окичи паметници в София с противогази и провокативни послания срещу замърсяването заради рекордно високите нива на фини прахови частици, засечени във въздуха.
Групата посочва, че още през 2015 г. е трябвало да започне изпълнението на Програмата за качество на атмосферния въздух в столицата, която обаче едва наскоро беше приета от общинския съвет на града, при това със сериозни пропуски и несъвършенства. Изброените мерки в програмата са в сферата на пожеланията: повечето са без срокове, без критерии за успешно изпълнение и т.н., посочват гражданите.
Организациите очакват съдът да установи дали и колко в периода 2015 – 2017 г. Столичната община е навредила с бездействието си на жителите на София, както и да задължи местните власти да предприемат незабавни компенсиращи мерки след широко обсъждане с граждани и организации.
Организациите сравняват решенията на местно ниво в София с действията, предприети от кмета на Париж Ан Идалго при регистрирано завишено замърсяване с фини прахови частици: въвеждане на безплатен градски транспорт, ограничаване на автомобилното движение, на скоростта на движение, както и забрана на отоплението с твърдо гориво.
Гражданската инициатива „Спаси София“ цитира и доклад на Световната здравна организация за 2016 г., според който около 9 хил. души годишно умират в България от болести, които се дължат на мръсен въздух. Според изчисления на Европейската комисия българската икономика е ощетена с 3 млрд. евро годишно от непреките разходи за здраве, произтичащи от замърсяването на въздуха.
Замърсяването, следствие от дългогодишно прехвърляне на топката между институциите и изначално сбърканата транспортна политика на Столичната община, е сред водещите фактори за повишаване на сърдечносъдовите и респираторни заболявания, репродуктивните проблеми и влошаването на здравето на децата, подчертават още гражданите.
Те подчертават, че въпреки подмяната на транспортните средства от столичния градски транспорт, до момента само 30% от парка е по-нов. На заявката от Столична община за изграждане на център за управление на трафика гражданите искат да знаят какви са целите на звеното, както и питат как метрото е подобрило въздуха в София.
Гражданите настояват и за приемането на мерки за ускоряването на градския транспорт, както и изграждането на използваема велосипедна инфраструктура. Отделно организациите искат и данни за това колко са новите пътници в градския транспорт на София.


Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
преди 8 години Пушещите таралясници се движат цяла година, обаче незнайно защо въздуха е най- *** зимата. Не, това няма нищо общо с начина на отопление на едно малцинство! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Хайде бе, ти да не би да не се движиш по улиците и да не усещаш дизеловата смрад от пушещите таралясници? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Проблемът е, че в тази си дейност ще се сблъскат с други, по-влиятелни НПО-та, според които основните замърсители имат право да тровят останалите, защото такива им били "културните особености". Като обитател на подобен район на София никой не може да ме убеди, че автомобилите са основен замърсител. отговор Сигнализирай за неуместен коментар