IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Фандъкова: Когато искаме по-чист въздух, трябва да предприемем мерки

Никога в кампанията си не съм казвала, че няма да се променят данъците в София, коментира столичният кмет

10:36 | 29.11.19 г. 24
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Когато говорим, че искаме по-чист въздух, трябва освен насърчителни, да сме готови да предприемем и рестриктивни мерки. Така столичният кмет Йорданка Фандъкова коментира в ефира на bTV предстоящото увеличение на някои местни данъци.

Старите автомобили трябва да плащат по-високи данъци, отколкото тези, които не замърсяват. Това е едно от предложенията, които ще бъдат обсъждани в рамките на един месец. Ще има и обществено обсъждане”, обясни Фандъкова. 

Тя е категорична, че никога в кампанията си не е казвала, че няма да се променят данъците в София и добави, че основните такси – за жилищата и битовите отпадъци, няма да бъдат променяни.

Припомняме, че преди дни от Столична община обявиха, че от следващата година собствениците на стари коли в София с екостандарт под Евро 4 ще плащат повече за данъци. Освен това се планира и повишение на данъка върху възмездно придобиване на имущество. От 2,5% той ще стане 3% от стойността на сделката.

Около 18 млн. лв. се очаква да постъпят като допълнителен приход от по-високите данъци за старите автомобили. Част от тези средства ще отидат за подобряване на градския транспорт, а другата - за залесяване и откриване на нови паркове, уточни столичният кмет. Очакванията на Столична община са следващата година да бъдат събрани и около 20 млн. лв. от увеличението на налозите за сделките с имоти и автомобили. Тези средства ще отидат за ремонти на малките улици, тротоари и паркингите в кварталите. Половината от парите ще бъдат предоставени директно на районните кметове.

Според Фандъкова „някои колеги се дърпат“. От „Демократична България” смятат, че не трябва да се увеличават данъци, а трябва да се намаляват тези на по-чистите автомобили. Данъците за най-чистите автомобили обаче са на долната граница по закон и те не могат да бъдат намалявани. Ние не предлагаме тяхното увеличаване, поясни още Йорданка Фандъкова.

Относно проблема с горенето на битови отпадъци е направена проверка във Виетнамските жилища. Установено е, че над 60% от живеещите там се отопляват с електричество. Все още обаче има домакинства, които се отопляват с дърва и въглища. Открито е и горене на дограма. Тези проверки ще бъдат правени периодично.

В новата наредба за жилищата, която се подготвя, е заложено изискване - който ползва общинско жилище, да няма право да се отоплява на дърва и въглища”, поясни столичният кмет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:08 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

24
rate up comment 6 rate down comment 5
Императорът
преди 5 години
Ами чакаме да вземеш мерки срещу гнуснявия си хъхpeшки хелекторат, мpъcницо !!! Защото ТОЙ ни трови !!!Абе какви хора сме ние, бе - нормален народ - ако бъде докаран до положение въздухът да го убива, щеше да вдигне революция и да я обеси тая като бясно пце, нас ни мързи да ГЛАСУВАМЕ - и оставяме тия които ни тровят, да я преизбират !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 0 rate down comment 1
Miraka
преди 5 години
На Евро 4 е имало отстъпка от данъка, която мислят да премахнат и да си плащат данъка, който са плащали по-миналата година.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 1 rate down comment 1
Mit1
преди 5 години
--Все пак става въпрос за коли на възраст горе-долу над 25 години (под евро 4). Не че има много такива, но подкрепям вдигането на данъците им в големите градове.--До колкото разбирам (от прочетени други статии) става дума за облагане И НА ЕВРО 4. Това значи коли на по 14-15 години също. Иначе за коли над 18-20 години си мисля, че е нормално да вдигнат данъка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 10 rate down comment 0
Ivan N.
преди 5 години
Както вече написах в друга подобна статия - само 9-10% от замърсяването на въздуха в София се дължат на автомобилите, а останалите 90% на печките с твърдо гориво, в които *** горят какво ли не... Ако колите бяха виновни за замърсяването, нямаше точно зимата да бъдат отчетени най-високи стойности на ФПЧ. Второ - вдигат се данъците на колите със софийска регистрация, а моята примерно е с варненска такава, така че това за мен не важи (както и за всички перничани, пловдивчани и така нататък). Голям проблем е липсата на детски градини и топно хората, които трябва да пътуват да кажем от Стрелбище до Люлин за да си заведат детето(защото е Стрелбище места няма), пърпорят по час и половина сутрин и вечер. Апетитните парцели нс хубави места се дават на мастити строители, които искат по 1200 евро на квадрат на зелено, но за строеж на детски градини място и пари няма...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 11 rate down comment 2
FNM
преди 5 години
С половинчати и страхливи мерки няма да има чист въздух. Докато продължава горенето на въглища и *** за отопление и масовата употреба на сдухани канцерогененни дизеляци няма да има никакъв видим напредък. Истинските лидери са готови да приложат непопулярни мерки за да се реши даден проблем. 10 - 30 лева по-висок данък на замърсяваща бричка няма да има ефект. Още повече, че големият замърсител сред автомобилите са бълващите пушаци дизеляци. Повечето стари бензини са минали на газ и при тях няма съществен еко проблем. Само, че никой няма смелост да въведе диференцирано облагане според горивото, сакън да не загуби някой и друг избирател. Дори Букурещ се усети и въведе драконовски мерки, докато при нас 10 - 30 лева на година.... Просто измиване на ръцете, а нашите деца ще продължат да дишат канцерогенната дизелова смрад по улиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 7 rate down comment 0
Miraka
преди 5 години
Явно в тях се включва и отпадането на отстъпката за евро 4, която е била тази година.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 14 rate down comment 10
Бидонойл
преди 5 години
Не можеш просто да кажеш: "Вдигаме данъците на старите коли и решаваме проблема със замърсяването." Нещата не са толкова прости. Първо, това противоречи на данъчната логика, според която имуществото се облага според стойността му. Ако ще се налагат глоби на замърсителите, нека това да става не чрез данъците, а по други критерии. Второ, аз изобщо не съм сигурен, че старите коли замърсяват повече. Много от тях се палят веднъж в седмицата или в месеца, докато тези с по-високи еко стандарти пърпорят по цял ден. Не малка част от старите коли са с газови уредби и са по-екологични.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 24 rate down comment 7
Лъчо
преди 5 години
Българина всичко може повярвай. Как ще си обясниш, че в провинцията взимат по 600-700лв. Всяко семейство е с кола, а даже и по две. Пушат и двамата и се пие бира и ракия всяка вечер..... За гледай се в колички те в Кауфланд : предимно Бири, салам, чипсове, вафли кроасани и задължително на касата 2-3 билетчета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 3
многодобре
преди 5 години
...ако не са много защо говори за приход от 18 милиона?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 14 rate down comment 5
Miraka
преди 5 години
Все пак става въпрос за коли на възраст горе-долу над 25 години (под евро 4). Не че има много такива, но подкрепям вдигането на данъците им в големите градове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още