Рекордната по продължителност стачка на машинистите в Deutsche Bahn може да струва на икономиката по прогнози на анализаторите трицифрена сума в милиони евро. „При непрекъсната стачка от повече от три дни се очакват производствени прекъсвания в индустрията", се казва в становище на близкия до работодателите Институт на германската икономика в Кьолн (IW). „Щетите могат след това бързо да се повишат от едноцифрени суми в милиони до 100 милиона евро на ден".
Германската индустриална и търговска камара (DIHK) също се опасява от негативни последици за икономиката. „Подобна толкова дълга стачка в този момент със сигурност представлява нов икономически шок", заяви главният икономист на DIHK Александър Шуман, цитиран от местната икономическа телевизия N-TV. „Ние и без това вече сме сред икономически спад. И една подобна дълга стачка не улеснява измъкването от него".
Федералното правителство пък все още не се опасява от сериозно въздействие върху икономиката. „Ние не виждаме причина да променим нашата прогноза за годината за икономическия ръст", казва говорителка на Министерството на икономиката. Правителството очаква за тази година икономически растеж от 1,2 на сто, който да се ускори през 2015 г. до 1,3 на сто. Говорителката обаче признава, че „при краткосрочните стачки е трудно да се дадат конкретни данни за икономическите последици".
#gdlstreik läuft: Ausfälle vor allem im Regionalverkehr. Dominierende Ansage: Zug fällt aus #Duesseldorf pic.twitter.com/NtiRsL0VXM
— WDR_live (@WDR_live) November 6, 2014
Много експерти обаче съзират по-дългосрочни щети. „Социалният мир в Германия е значително предимство за страната като място за инвестиции", заяви главният икономист на Commerzbank Йорг Кремер. „Ако сега се създава впечатлението, че този социален мир е в опасност, в дългосрочен план това ще е много вредно".
В сряда в трудовия спор се включи и германският канцлер Ангела Меркел. Меркел, която рядко коментира трудови спорове, призова машинистите да действат с чувство на мярка, като заяви, че трябва да бъде намерен начин да се ограничат щетите за страната, предаде Ройтерс.
Тя посочи като вариант посредничество между синдиката GDL и железопътната компания Deutsche Bahn.
Иначе след началото на стачката и на машинистите на пътнически влакове някои части на Германия са сковани в транспортен хаос. Протестът се отразява различно в различните части на федералната република. В Западна и Северна Германия над 30% от редовните влакове се движат, а в Южна Германия техният дял е 40%. За градските железници в Мюнхен, Нюрнберг и Щутгарт има предвиден алтернативен транспорт на всеки час, а в Берлин и Хамбург някои линии се движат през 20 минути.
Междувременно на някои магистрали в Германия вече се образуват огромни задръствания. Според данни на германския автомобилен клуб ADAC на някои места има задръствания от над 300 километра, след като хиляди германци трябваше да намерят алтернатива на жп транспорта.
Както е известно, GDL настоява заплатите на машинистите да бъдат увеличени с 5 процента, а работната седмица да бъде намалена с два часа. По-проблемно е искането му да преговаря и от името на други служители, които традиционно са представлявани от конкурентния по-голям синдикат Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG). Deutsche Bahn вече заяви, че е предложила 5% повишение на заплатите за следващите 30 месеца за машинистите, но няма да приеме предложението за заплащането на останалите служители.
„Тъй като Deutsche Bahn не признава основните права на членовете на Германския профсъюз на машинистите, конфликтът няма да намери решение", се казва в съобщение на съюза. В него членуват 19 000 от 196 000-те служители на компанията в Германия. Той е все по-критикуван заради своята неотстъпчивост и стачките, организирани в контекста на отслабващата икономика.
Това е шестата стачка в сегашния конфликт за тарифите и ще е най-дългата в историята на компанията от основаването ѝ през 1994 г. Последната стачка беше на 18 и 19 октомври.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?