Германия ще трябва да потърси вътрешна подкрепа, ако иска да спре икономическото си забавяне, след като вчера стана ясно, че страната е отчела най-лошото си представяне от пет години насам.
Рекордно ниската безработица, силните ръстове на възнагражденията и фискалните стимули все пак ще подкрепят местното търсене, след като двигателят на европейския растеж изпита някои трудности през втората половина на 2018 г., макар и да избегна рецесията според текущите данни. И с влошените прогнози за износа този буфер ще бъде особено необходим, за да поддържа нещата в движение, посочва Bloomberg в свой материал.
Германия обаче не е единствена, когато говорим за забавяне, и отслабващ темп по света, а подобна тенденция се наблюдава и при Китай.
Но въпреки че основният германски борсов индекс отчете първия си годишен спад от седем години насам, а прогнозите за икономическия ръст са влошени, мнозина анализатори продължават да таят оптимизъм.
„В края на 2018 г. отслабеното търсене и огромната несигурност започнаха да се отразяват значително на германския износ. Въпреки това има и икономически сили, които действат като буфер“, смята Андреас Реес, главен икономист за Германия на UniCredit.
Според икономиста Андреас Шойерле от Dekabank пазарът на труда е причина за стабилизирането на местната икономика. „Компаниите отчаяно търсят квалифицирани работници и взимат когото могат да намерят“, посочва той, като според него това е добре за ръста на приходите и потреблението.
Въпреки това лошите новини може и да направят домакинствата по-предпазливи. Ръстът на потребителските разходи се забави миналата година, а спестяванията нараснаха – знак, че Германия може да се готви за задаващи се по-тежки времена.
Прогнозите са още по унили когато говорим за инвестиции. Компаниите трябваше да ограничат плановете си след трудности в автомобилната индустрия заради новите стандарти за екологична безопасност, които имаха отражение върху цялата икономика – напомняне, че настроенията могат бързо да се променят, ако временните затруднения достигнат критична маса.

На глобално равнище изглежда посоката е само една. Световната банка сви прогнозите си за растеж миналата седмица, продажбите на автомобили в Китай се понижиха за първи път от близо две десетилетия, а продължаващата частична административна блокада в САЩ би могла да доведе до последици за най-голямата световна икономика.
За Германия това поставя фокуса на нещата върху вътрешното търсене. След като отчете излишък от 1,7% от брутния вътрешен продукт, правителството ще похарчи над 150 млрд. евро за инфраструктура и образование в рамките на следващите четири години. В допълнение промените в данъчното бреме и социално-осигурителните вноски ще оставят повече пари в джобовете на потребителите.
Германският икономически растеж се очаква тази година да се облекчи до 1,4% от изчисляваните преди това 1,5% през 2018 г., показва проучване на Bloomberg. Представянето на страната на свой ред ще има огромно влияние върху еврозоната, където също се очаква охлаждане на прогнозите.
„Все още имаме трудности в това да установим какво ще спре инерцията за влошаване в европейската икономика“, посочва Торстен Слок, главен икономист на Deutsche Bank. „Има някои причини фундамента на местното търсене да е в добро състояние, но външните сили – Китай, търговската война, няма да си тръгнат, поне не и скоро“, допълни той.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.