Adidas може да се обяви за победител над вечния си конкурент Nike на предстоящото Световно първенство по футбол, още преди мачовете да са започнали, тъй като ще облича най-много отбори, предава Ройтерс.
Но германската марка за спортна екипировка, която е и официален спонсор на турнира, очаква само ограничено финансово въздействие от победата си, отчасти защото тази година Световното първенство се провежда в Русия, чиято икономика е в застой.
„Световното първенство в Русия наистина носи по-малки финансови възможности от сходното събитие преди четири години в Бразилия“, каза главният изпълнителен директор на Adidas Каспър Рорстед през май. „В същото време го очакваме с нетърпение. Това ще бъде фантастичен начин да вдъхнем живот на бранда си глобално“, допълни той.
От последния турнир през 2014 г. продажбите на Adidas в области, различни от футбола, растат бързо, като се възползват от нарастващото търсене на ретро баскетболните й обувки и еластичните маратонки Boost. Така компанията успява да измести Nike, особено на американския пазар.
Въпреки това футболът остава важен за имиджа на германския бранд, който осигурява топките за Световното първенство от 1970 г. и има договор за спонсорство на събитието до 2030 г.
Миналата седмица компанията обяви и че удължава партньорството си в Шампионската лига до 2021 г.
След като Nike облече повече отбори за първи път в Бразилия през 2014 г., Adidas отвърна на удара и тази година спонсорира 12 от 32-та участващи отбора, включително силни претенденти за титлата като Германия и Испания наред с домакините от Русия.
Nike, която се впусна сериозно във футбола едва по време на Световното първенство в САЩ през 1994 г., осигурява екипите на 10 отбора, включително Бразилия, Франция и Англия.
„Световното първенство е толкова силен момент в спорта и очакваме с нетърпение да разширим енергията му“, заяви главният изпълнителен директор на Nike Марк Паркър през март.
Иранците не носят Nike
Въпреки че договорите с отборите са важни за продажбите на футболни фланелки, от по-голямо значение за продажбата на бутонки е привличането на топ играчи като португалеца Кристиано Роналдо, който носи Nike, и аржентинеца Лионел Меси в Adidas.
Nike очаква 60% от играчите, които ще пристигнат в Русия, да носят нейни бутонки, включително почти половината от играчите на Германия и Испания, както и три четвърти от руснаците, въпреки че те ще са облечени с фланелки на Adidas.
Изключение е Иран, който е заплашен от нови санкции, след като американският президент Доналд Тръмп оттегли страната си от международното споразумение за ядрената програма. Nike съобщава, че никой от играчите на страната няма да носи нейни обувки, докато Adidas осигурява фланелките на отбора.
„Това няма връзка с политическата ситуация“, заяви говорител на Nike.
Германската марка Puma е далеч назад на трето място, като спонсорира само четири сравнително слаби отбори в сравнение с осем през 2014 г. Тя пострада от провала на топ отбора й Италия, който не успя да премине квалификациите.
Но главният изпълнителен директор на Puma Бьорн Гулден казва, че Световното първенство е помогнало за поръчките през второто и третото тримесечие.
Adidas обяви продажби, свързани с футбола, от 2,1 млрд. евро (2,4 млрд. долара) през 2014 г., когато е продала 14 млн. официални топки на Световното първенство и 8 млн. фланелки, включително 3 млн. на отбора победител Германия.
Продажбите нараснаха до 2,5 млрд. евро до 2016 г., но намаляха като съотношение към общите приходи на Adidas до 13,5% спрямо 14,5% през 2014 г. Оттогава компанията не е обявявала нови данни.
Продажбите на Nike, свързани с футбола, са намалели с 4% до 2 млрд. долара във фискалната година до 31 май 2017 г., като са съставлявали под 6% от приходите на компанията.
Световното първенство може да прибави между 3 и 4% към ръста на приходите на Adidas през 2018 г., което е по-малко от предходния турнир заради факта, че то се провежда в Русия, казва Пирал Дадания, анализатор в RBC Capital Markets.
Той обаче отбелязва, че голяма част от ползите идват преди събитието, тъй като фланелките вече са продадени на търговци на дребно.
„Ръстът на продажбите на фланелки по време на и след събитието зависи от това докъде ще стигне всеки конкретен отбор по време на състезанието“, казва Дадания.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos