Елена Николова e маркетинг мениджър на Essilor България. С нея говорим за пазара на стъкла, новите тенденции при очилата и промяната, която пандемията налага.
Г-жо Николова, преди няколко седмици Essilor България стартира национална кампания „Отговорни заедно”. Разкажете малко повече за инициативата!
Кампанията "Отговорни заедно", по инициатива на Essilor България, обединява 150 независими оптики в цялата страна около единни правила и успешни практики за безопасност за клиентите и за оптиците. В оптиките винаги има фокус върху хигиената, като към днешна дата в условията на COVID-19, към съществуващата практика са въведени протоколи с допълнителни мерки и предпазни средства.
Оптиките, включили се в кампанията, са обозначили участието си със специален стикер и плакат, които информират клиентите за подсигурените мерки в обекта и хигиенизираната среда. Също така, тези оптики са представени в интерактивна карта, където всеки може да ги открие онлайн.
Оптичният бранш има висока степен на социална отговорност и ангажираност за опазване здравето на хората. Самият факт, че голяма част от оптиките пожелаха да се включат и обединят около инициативата ни, го показва.
Като лидери в сектора на оптичните стъкла за очила и като организатори на тази кампания, нашата роля и цел е да подкрепим и обединим оптичния бранш, за да посрещнем предизвикателствата в работния процес, пред които ни постави Covid-19. Ние заставаме зад нашите партньори, като им предоставяме нужните инструменти и материали, осигуряваме обучения на оптиците, даваме достъп до официална информация, както и до най-добрите международни практики. Кампанията е подкрепена и от двете асоциации в сектора, а студенти от Русенски университет "Ангел Кънчев" изработиха безвъзмездно 150 броя висококачествени 3D принтирани предпазни шлемове за оптиките,като част от инициативата на Essilor България.
Да се върнем по-конкретно към бизнеса! Причинената от коронавируса криза се отрази на много компании от редица браншове. Какво бе отражението върху Essilor България? Наложи ли се да предприемате мерки за икономии?
В продължение на почти 2 века групата Essilor се е сблъсквала с безброй световни катаклизми и винаги е успявала да е водеща фигура в иновациите и новите технологии в бранша. Нашата мисия е да подобрим качеството на живот на хората чрез подобряване на тяхното зрение, това продължава да определя нашата локална и глобална стратегия в тази безпрецедентна мащабна криза.
Както при повечето компании, отражение върху бизнеса, вследствие на COVID-19 имаше и при нас: много оптики преустановиха дейността си за известно време, което доведе до намаляване обема на продажбите и съответно на оборотите. Когато приходите намаляват, това има несъмнено отражение върху разходите. Основен фокус за нас през този труден период, беше да подсигурим адаптиран начин на работа с цел опазване здравето на служителите си, да запазим екипите си, каквито са били преди пандемията, да подсигурим безопасно и непрекъснато обслужване на оптиките, които имаха възможност да работят.
Използвахме този период и за да подготвим инициативи, които ще помогнат да продължим безопасно и приспособено към „новото нормално“ на нашите собствени екипи, клиенти и партньори, такава инициатива е именно и "Отговорни заедно". Успяхме да свикнем и заедно да използваме дигитализирани решения (обучения, конференции, консултации), които ще останат неразделна част от усилията на Essilor да подкрепя своите партньори и да посреща заедно с тях всички предизвикателства.
Много неща несъмнено ще се променят и в оптиките през следващите години, кога очаквате обемите на продажбите на стъкла да се върнат към нивата от преди кризата?
Пандемията променя начина, по който мислим и работим, но това не променя нашите ценности и мисия. За нас този динамичен период е пълен с препятствия, но и с възможности.
Essilor е и за поредна година в класациите на Forbes за най-иновативни компании в света на база иновативните си продукти и инструменти. Ние разполагаме с уреди, с които може да се правят прегледи от дистанция, предоставяме и решения, като приложения за вземане на индивидуалните мерки на потребителя от разстояние. Това допълваме с иновативни продукти като стъкла, които не се запотяват (Optifog), стъкла, които автоматично се адаптират и се променят спрямо интензитета на слънчевата светлина (Transitions), специални стъкла, за тези които стоят продължително пред екраните (Eyezen, Digitime) и още много други. Наясно сме, че много хора по време на изолацията усетиха необходимост от такива решения за очите си след продължителното взиране в дигиталните устройства, носенето на маски и рязкото излизане на слънчева светлина, след промяна на ограниченията... Следваме промяната в световен мащаб, приспособяваме нашите решения и обслужване, така че да продължаваме да подсигуряваме грижа за зрението на хората.
Essilor е най-големият производител на стъкла за очила в света. Какви са пазарните позиции в България и в региона, как се развиват те през последните години. Какъв пазарен дял държите в страната и към какъв се стремите?
За съжаление няма официални данни за точното разпределение на пазара на стъкла в България. Но забелязваме, че с времето потребителите започнаха да се информират повече за качеството на стъклата, да искат най-доброто за зрението си. Те вече разпознават световните марки, каквато е Essilor, което допринася за ръста в продажбите.
Пример за това е увеличаващият се интерес и продажбите ни на прогресивните стъкла, подходящи за хората над 40 г. Това са стъкла, които ти позволяват да виждаш ясно и с лекота на всички разстояния: наблизо, надалеч и всичко между тях. Essilor е създател на първите прогресивни стъкла Varilux през 1969, което внася революция в бранша. Днес Varilux е номер 1 световна марка за прогресивни стъкла.
В България прогресивните стъкла навлизат бавно и постепенно, тъй като не са познати на пазара. Изисква се време за специални обучения за оптиците, качеството на вложените материали и технологии правят стъклата по-скъпи от едни стандартни стъкла.
През последните години наблюдаваме сериозен ръст в продажбите на тези стъкла, защото потребителите усещат свободата и качеството на зрението, която им се предоставя и затова считаме, че тази тенденция ще се задържи. Нашите стремежи продължават да бъдат в посока грижа за зрението на хората, обучения, свързани с високотехнологичните ни решения, превенция на зрението и подкрепа на оптичния бранш.
Защо един потребител би потърсил конкретно стъкла на Essilor?
Когато човек си избира рамка, там критериите могат да са няколко - удобство, цена, марка, материал, форма и мода. Когато говорим за стъкла обаче, нещата са по-различни. В повечето случаи стъклата са прозрачни и за потребителя е трудно визуално да разграничи техните добавени стойности като защита и покритие. Изискванията на клиента към стъклата трябва да са безкомпромисни, защото всеки компонент и параметър на стъклото има значение за качеството на зрението.
Есилор е не само най-голямата компания, но и най-иновативната, като само в последните 10 години сме създали абсолютно революционни технологии и уреди, които променят вековни “постулати” и практики в оптичната сфера. Само един малък интересен пример е, че в разработката на нови продукти, Есилор ползват реална къща с детектори за движение и камери, за да наблюдават зрителното поведение на хората, така че да адаптират продуктите към техния начин на живот, а не обратното.
Нашият бизнес като компания е насочен към оптиките, но нашата мисия и ежедневна дейност работи в посока информираност на крайните потребители и предоставяне на отлични решения за тяхното зрително здраве.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края